Ik geef toe. Óf ik spoor niet helemaal, óf er zijn nog meer renners die een trainingsdagboek bijhouden. Ik doe dat dus ook, al meer dan 15 jaar lang en dat geeft een boel statistieken. Van die onzinnige feitjes die onweerlegbaar waar zijn en waar je op feestjes of in een blog nooit echt indruk mee maakt. Zo van, de top 10 van al mijn langste ritten ooit zijn allemaal boven de 180 kilometer. Of dat gemiddelde afstand van alle trainingen ooit in de maand Juli gedaan 72,6 km is. En die van Mei 90,6. Je hebt er niks aan.
En het nikse wat ik nu aan de statistieken heb, is dat ik kan zien dat ik in het Corona tijdperk meer fiets dan normaal. De maand maart telde dit jaar 1353 kilometer en dat is de beste maart maand ooit. Alleen in 2016 reed ik in maart net boven de duizend kilometer.April dit jaar bleek goed voor 1879 kilometer en dat bleek ook de beste April maand ooit. In 2013 kwam ik tot 1601 km in April; alle andere jaren alleen maar minder. Maar afgelopen April bleek niet alleen de beste April maand ooit. Het was sowieso een nieuw record. Alleen in de winter van 2015 kwam ik in December tot 1875 kilometer tijdens een vakantie in Vietnam, Cambodja en Thailand. En Mei dit jaar is weer een nieuw record. De beste Mei maand ooit en weer een nieuw all-time beste maand. 1929 kilometers werden er gefietst. En dat te bedenken dat ik tussendoor dus gewoon werk en alleen wat christelijke feestdagen en een paar snipperdagen als extra verlof heb. Waar houdt dit op?
Zoals ik al schreef. Waarschijnlijk kan echt niemand dit iets boeien. Maar ik als reken nerd zit toch een beetje met verbazing soms naar deze getallen te kijken
zondag 31 mei 2020
zaterdag 23 mei 2020
Strava heeft geld nodig
Strava heeft geld nodig Ik trouwens ook, anders wordt het lastig om de hypotheek te betalen en mijn exotische vakanties te bekostigen. Nu staat bij mij het water niet echt aan de lippen en die vakantie planning ligt dankzij het Corona gedoe toch even in de la. Ik had altijd al veel meer vakantie plannen dan dat ik snipperdagen had, laat staan dat ik alles ooit afgevinkt krijg voordat ik oud en seniel in een verzorgingstehuis een speculaasje in mijn thee zit te verdrinken. En nu komt er een jaar vertraging bij. Maar goed,. kennelijk staat bij Strava wel het water aan de lippen want ze hebben nogal wat rigoureuze wijzigingen doorgevoerd. Er is nog maar een soort betaal abonnement ipv 6 verschillende abo's, en er is nauwelijks nog iets gratis op hun site. Ze hopen dat door deze beperkingen iedereen toch plots massaal voor de betaalde versie gaat. Of ze gaan failliet.
Ik gok eigenlijk op failliet. Tenzij de wereld bestaat uit goedgelovige sukkels die de hoofdprijs willen betalen voor bagger software. Een abonnementje Strava kost nu 60 euro per jaar. Maar volgens de marketing strategie van Strava kost het slechts een paar energierepen per maand. Ook een methode om iets uit te drukken. Geld is nog niet eens zo'n slechte index en als die niet werkt, dan is er ook altijd nog de Big Mac index. Maar bij Strava denken ze nog in energie repen. Och,...vroeger drukte ik zelf ook alles uit in flessen wijn. Ik ben daar inmiddels overheen gegroeid, maar onze vrienden van Strava zitten kennelijk nog een beetje in de pubertijd. Zestig euro dus en dus en wat krijg je daar nu precies voor terug? Nou ten eerste kun je weer de klassementen zien, verdeeld in verschillend categorieën. Per jaar, per dag, per leeftijdscategorie of alleen van de mensen die je volgt. Je krijgt er een bak statistieken bij, die ik verder wel snap, maar ik ga er geen meter harder van fietsen en er zit een routeplanner bij.
Even iets over de Strava segmenten. Hier zijn ze groot mee geworden en het is je reinste bagger. Een segment is een traject, vaak bergop maar in Nederland is het meestal een vlak stuk tussen twee dorpen of stoplichten of zo. De toptijden zijn óf super onbetrouwbaar of gereden door profs in een wedstrijd. Totaal onzinnig om mezelf te gaan vergelijken met een tijd door een brommer gezet, of foutief geklokt met een telefoon waarvan de navigatie haperde. Zo heb ik ooit een KOM (king of the mountain) gehad op de Daphne Schippers brug; mijn gemiddelde snelheid (41,2) bleek zelfs nog hoger dan de maximum snelheid van de totale rit. Grote kul dus. Op een ander segment van anderhalve kilometer lang heb ik wel eens 50 kmh gemiddeld gefietst (knal harde wind mee) en dan nog staan er 200 renners voor me, die boven de 60 zouden hebben gereden. Tuurlijk.
Nu is bijna alle onzin van Strava achter een betaal abo gestopt en enige aardige wat nu ook is verstopt is, is het feit dat ik de tijden op segmenten van mijn volgers niet meer kan zien. Maar eigenlijk is dat best prettig, nu hoef ik nooit meer te zien dat er iemand sneller was dan ik. Zo rustgevend.
Ik gok eigenlijk op failliet. Tenzij de wereld bestaat uit goedgelovige sukkels die de hoofdprijs willen betalen voor bagger software. Een abonnementje Strava kost nu 60 euro per jaar. Maar volgens de marketing strategie van Strava kost het slechts een paar energierepen per maand. Ook een methode om iets uit te drukken. Geld is nog niet eens zo'n slechte index en als die niet werkt, dan is er ook altijd nog de Big Mac index. Maar bij Strava denken ze nog in energie repen. Och,...vroeger drukte ik zelf ook alles uit in flessen wijn. Ik ben daar inmiddels overheen gegroeid, maar onze vrienden van Strava zitten kennelijk nog een beetje in de pubertijd. Zestig euro dus en dus en wat krijg je daar nu precies voor terug? Nou ten eerste kun je weer de klassementen zien, verdeeld in verschillend categorieën. Per jaar, per dag, per leeftijdscategorie of alleen van de mensen die je volgt. Je krijgt er een bak statistieken bij, die ik verder wel snap, maar ik ga er geen meter harder van fietsen en er zit een routeplanner bij.
Even iets over de Strava segmenten. Hier zijn ze groot mee geworden en het is je reinste bagger. Een segment is een traject, vaak bergop maar in Nederland is het meestal een vlak stuk tussen twee dorpen of stoplichten of zo. De toptijden zijn óf super onbetrouwbaar of gereden door profs in een wedstrijd. Totaal onzinnig om mezelf te gaan vergelijken met een tijd door een brommer gezet, of foutief geklokt met een telefoon waarvan de navigatie haperde. Zo heb ik ooit een KOM (king of the mountain) gehad op de Daphne Schippers brug; mijn gemiddelde snelheid (41,2) bleek zelfs nog hoger dan de maximum snelheid van de totale rit. Grote kul dus. Op een ander segment van anderhalve kilometer lang heb ik wel eens 50 kmh gemiddeld gefietst (knal harde wind mee) en dan nog staan er 200 renners voor me, die boven de 60 zouden hebben gereden. Tuurlijk.
Nu is bijna alle onzin van Strava achter een betaal abo gestopt en enige aardige wat nu ook is verstopt is, is het feit dat ik de tijden op segmenten van mijn volgers niet meer kan zien. Maar eigenlijk is dat best prettig, nu hoef ik nooit meer te zien dat er iemand sneller was dan ik. Zo rustgevend.
Abonneren op:
Posts (Atom)