Ik heb 2 jaar lang op winterbanden gereden. Zomer en winter
achter elkaar door. Ik wist het gewoon niet. Toen ik mijn laatste auto kocht,
zaten daar winterbanden onder maar de verkoper is vergeten mij dat te melden.
Pas 2 jaar later kwam ik erachter bij een APK keuring. De voorbanden waren
versleten. Ik had er inmiddels zo’n 40000 km mee gereden. Niet echt
verwonderlijk. Ik laat 4 nieuwe zomerbanden monteren en de half versleten
achterbanden krijg ik mee. De monteur zegt dat ik dan 2 extra winterbanden kan
kopen en die in de winter kan laten monteren. Ik vraag hem of ik ook een mix
mag maken van zomer- en winterbanden. Als straks de nieuwe voorbanden versleten
zijn, dan de oude winterbanden als voorbanden monteren en die op rijden. Dat
kan ook, zegt hij.
Ik heb altijd mensen die winterbanden monteerden voor de gek
gehouden. Ik vroeg ze of ze ook slicks monteerden bij droog weer. Dat soort
dingen. Ik zei namelijk dat winterbanden geen enkel nut hadden. Ik reed op
zomerbanden (tenminste dat dacht ik) en ik rij in de winter harder dan wie ook
in de sneeuw. Ik ben niet van het voorzichtige gedoe. En ik had tot nog toe ook
geen brokken gemaakt of zelfs maar in de buurt geweest van brokken maken. Als
het gaat sneeuwen of gesneeuwd heeft, dan lijkt iedereen te zijn vergeten dat
een auto een gaspedaal heeft of dat er zoiets is als een 5de
versnelling. Het vertrouwen in het rempedaal, ABS of tractie controle is direct
tot het minimum gedaald. Bij de eerste sneeuwvlokjes is het direct
voorzichtigheid troef en er wordt minimaal 100 m afstand gehouden. En ik dus
maar grappen maken dat het allemaal niet nodig was. Ik was rapper met mijn
zogenaamde zomerbanden en ik maakte ook geen brokken.
Dat was vorige winter. Inmiddels weet ik dus dat ik al die
tijd op winterbanden heb gereden en dat ik nu voor het eerst in de winter op
zomerbanden rijdt. Wacht even,….. Eerst even een correctie. Zomerbanden bestaan
niet. Winterbanden wel. Vroeger reden we op één soort band en die was bedoeld
voor alle weersomstandigheden. Droog weer, regen, onverhard, sneeuw, koud weer
en warm weer. Een “all weather” band is een soort compromis. Voor geen enkele
omstandigheid 100% ideaal maar wel redelijk goed voor alle omstandigheden. In
de zomer bij droog weer zijn slicks gewoon ideaal. Niets beters dan dat. Meer
rubber op de weg, dus meer grip. Maar niemand heeft zin om banden te moeten
wisselen als het gaat regenen. Dus rijden we op “all weather” banden. Die zijn
voor het hele jaar bedoeld, dus ook de winter. Echte winterbanden zijn iets
zachter en hebben een iets ander profiel. Wat we nu vaak als zomerbanden
typeren, zijn in feite gewoon de oude vertrouwde “all weather” banden.
Ik rijd dus nu rond op “all weather” banden. En ik kan dus
nu eens vergelijken of dat verschil maakt met de winterbanden waar ik
voorheen op reed. Niet dus. Tenminste dat vermoed ik. Misschien dat er wel effect
is maar dat is gevoelsmatig niet te bepalen. Zeker niet over zo’n lange tijd.
Wat ik wel hebt ontdekt met het sneeuwrijden van de afgelopen dagen is dat ik nog
steeds veel rapper durf te rijden dan de rest. En ik heb ook nog steeds geen
voetgangers of overstekende bomen aangereden. Ik kwam vandaag mensen tegen op
de snelweg die 60 kmh reden met 150m afstand tot hun voorligger. De meeste
reden 80 kmh. Ik 100 als ik de kans kreeg; 120 kmh leek me nog te link. Als er
een paar mensen met 60 kmh over de weg heen trutten, dan ontstaat er een file.
Er ontstaat geen file vanwege sneeuw. Er ontstaat file omdat er een paar
slakken op de weg zitten.
De volgende keer dat ik iemand tref die reclame
maakt voor winterbanden. Dat dat allemaal zo veilig is en meer van die poeha
argumenten, dan zal ik hem of haar echt helemaal belachelijk maken.
Winterbanden is een verkoop truc. Het is pure marketing. Alleen maar bedacht
door verkopers die geld willen verdienen aan argeloze burgers. Inspelen op
veiligheid is een makkelijk verkoop argument. En half Nederland tuint erin.
Stelletje sukkels. Veiligheid zit in je rechtervoet en in zelf nadenken.