maandag 29 augustus 2016

Velomediane 27-aug 2016



Ik heb vandaag 6 keer gedoucht. Zes. ’s Ochtends vroeg, na afloop van de koers en ’s avonds nog een keer om van dat klamme gevoel af te komen. En onderweg tijdens de Velomdiane heb ik nog 3 keer onder een tuinslang door gefietst om wat af te koelen. Vanaf minuut 1 ben ik bezig geweest om koel te blijven. Om uiteindelijk na iets minder dan 6 uur koers totaal uitgewoond in la Roche te arriveren. Aldaar was ik erg blij met de mini blikjes gratis bier die ze uitdeelden. En dat niet vanwege het feit dat ik een zunige Hollander ben maar omdat er veel ijs in die container van dat bier zat. Ik heb een blikje bier gedronken en twee handen ijs eruit gehaald en die op mijn hoofd laten smelten. Onderweg heb ik proberen het hoofd koel te houden door het water uit mijn bidons op te drinken of over mijn hoofd te gooien. Ik had ook bewust voor geen sportdrank gekozen en ook extra voeding meegenomen. Water was om te drinken en te koelen; energie repen om het honger gevoel te onderdrukken.

En mijn strategie heeft gewerkt. Ja,.. ik was ook behoorlijk gaar in La Roche maar ik ben niet halverwege de tocht in de berm in de schaduw gaan liggen. En daarvan heb ik er veel gezien. Ik heb ook niet opgegeven. En er waren veel niet uitrijders deze editie. Zo’n 2400 man gestart en 1400 gefinisht. En zelfs op de laatste lange lelijke helling kon ik nog goed tempo klimmen en mijn pols omhoog krijgen. Dus mijn eerder geblogde bluf dat ik warmte goed verteer heb ik redelijk kunnen waar maken. Qua klassement en tijd ben ik niet veel beter dan 6 jaar geleden. Toen was het op 28 aug 15 graden en regenachtig. Toen haalde ik P408 en een tijd van 5h58. Nu P436 en 5h49. Ietsie rapper dus maar geen beter klassement.

Over de tocht zelf valt nog wel wat te schrijven. Het is een lange aaneenschakeling van hellingen waarvan sommigen een naam hebben en anderen niet. Het waarom ontging mij en ook meerdere deelnemers verbaasden zich. Op een naamloze steile klim hoor ik iemand sarcastisch opmerken, nee dit mag duidelijk geen naam hebben. En vlak is het nooit. Het klimt, het daalt of het rijdt omhoog op omlaag. De ergste twee klimmen blijven voor mij de mur de Velomdiane en de Haussire. De eerste is gewoon vervelend steil en aan de tweede lijkt geen eind te komen. Mijn race begon ergens in het tweede startvak en daarna was het alleen maar knallen. Bergop knallen en op het lichte dalende stukken proberen rustig aan te rijden. En dat 6 uur lang. Het dalen heb ik wat rustig aan gedaan. Ik was een beetje bang van het asfalt, het dalen in groepen en de boze blik van de vriendin als ik gehavend thuis zou komen.

En dan nog een tip voor de Belgische overheid (ik hoop echt van ganser harte dat jullie meelezen):
ASFALTEREN!!!!! Echt alles opnieuw asfalteren. Belgiƫ is een derdewereld land als het op asfalt aankomt. Sommige stukken zijn zo slecht dat het bijna misdadig is om hier een koers te organiseren.

woensdag 24 augustus 2016

Velomediane; de voorbeschouwing



Nog 3 dagen en dan start ik om 9h00 stipt vanuit La Roche-en-Ardennes in de cours cyclosportive la Velomediane. Nog een cyclo dit jaar dus. En de reden daarvoor is dat la Vaujany niet is verlopen zoals ik het had bedacht. Mijn plan was niet om in de afdaling van de col d’Ornon met rotklap tegen het asfalt aan de smakken. Na die klap heb ik niet meer de lange route gereden. Mijn kaak deed zoveel pijn dat zelfs zo’n zachte energiereep weg kauwen al heel pijnlijk was. Ik heb drie weken geen biefstuk of droge harde worst kunnen eten. Tijd voor een herkansing vond ik zo. Helaas is het aantal cyclo’s in de buurt erg dun gezaaid. Voor een beetje serieuze klim cyclo moet ik naar de Franse Alpen. De Vogezen cyclo gaat niet door dit jaar en de rad am Ring in de Duitse Eifel heb ik al 2 keer gedaan en die heeft een redelijk saai parkoers en een hoge inschrijf prijs. De Velomediane is redelijk in de buurt, normaal geprijsd en goed georganiseerd. Enig nadeel is dat het in de Belgische Ardennen is. U weet wel, dat land dat nooit onderhoud aan hun wegen doet. Een derdewereld land als het op fatsoenlijk asfalt aankomt. Maar veel andere keus had ik ook niet dus neem ik dit nadeel maar voor lief.

De inschrijving heb ik een paar weken geleden gedaan en pas de laatste paar dagen is duidelijk aan het worden wat voor het weer het gaat worden. Warm, heel erg warm, hittegolf warm. Vertelden de voorspellingen van een paar dagen geleden nog dat het 27 graden zou worden, nu staat de teller al op 33C. pfffff,……. Ik  hou wel van een beetje warmte maar dit gaat wel erg gortig worden.  Beter dan kou of regen uiteraard maar gek genoeg zijn daar ook liefhebbers van. Soms hoor je wel eens een profrenner zeggen dat die van regen koersen houdt. Dat is niet waar. Profrenners houden echt niet van regen. Ze bedoelen iets anders te zeggen. Wat ze eigenlijk zeggen is dat er door regen minder hard gekoerst kan worden en dat de kou en het water in je lichaam slaat. Daar wordt je niet rapper van maar de ene renner verteert dan beter dan de ander. Ik hou van regen betekent eigenlijk, mooi een betere kans op te winnen omdat de rest minder is vandaag.

Zo hou ik van warmte. En nu wel om twee redenen. Ik hou echt van warmte en ten tweede hou ik van warmte vanwege dezelfde redenen waarom profrenners zeggen dat ze van regen houden. Ik fiets weliswaar iets minder rap als de mussen van het dak vallen. Maar gemiddelde genomen doet de concurrentie een groter stapje terug. Niet dat je mij overigens moet gaan zoeken in de top 10 of top 100 van het klassement. Een groot gebrek aan talent en veel te weinig serieuze trainingskilometers  zorgen ervoor dat ik ergens  in de middenmoot eindig. De Velomdiane kent vaak zo’n 1500 deelnemers en bij de laatste editie eindigde ik op P408. Geen idee wat het dit jaar wordt. Het is 6 jaar later en dat heet geen voordeel maar het warme weer moet me dan net maar een voordeeltje gaan geven.


Pfffff,…. Dat gezegd hebbende en nu maar hopen dat deze theorie een beetje hout snijdt. 33 graden is namelijk wel heel erg veel van goede.

zondag 7 augustus 2016

Mijn nieuwe Trek



Ik zocht een nieuwe fiets voor een woon-werk verkeer in de Nederland. En wonderbaarlijk genoeg leverde dat een lange zoektocht met als resultaat een nieuwe Trek. Niet mijn favoriete merk. Een hele foute Texaan reedt jarenlang op een Trek en sindsdien associeer ik dat merk nog steeds met een dope, drugs en bedrog. Maar een andere keus was er eigenlijk niet. Dan maar even wat onhandige principes opzij schuiven. En Trek blijkt een merk die gewoon precies verkopen wat ik wil. Nou ja, bijna precies dan.

Want ondanks het zeer ruime aanbod aan fietsen, heb ik moeite om een keuze te maken. Ik heb namelijk een aantal ‘onhandige’ eisen gesteld. Geen voorvork vering, geen schijfremmen maar v-brakes en een redelijk moderne 9 of 10 speed groep. Geen vering in de voorvork valt qua ‘onhandige’ eis nog wel mee. Veel fietsen voldoen hier aan. Een moderne 9 of 10 speed groep in combinatie met geen schijfremmen, die is echt onhandig. Op goedkopere fietsen met een mindere groep worden wel v-brakes gemonteerd. Op duurdere fietsen met moderne 9 of 10 speed groepen, schijnen schijfremmen te horen. Ik heb het een paar verkopers horen zeggen waarom dat toch gedaan wordt. Het standaard antwoord is Ć³f dat wil de consument graag Ć³f binnenkort zal toch alles schijfremmen zijn. Ik ben de consument en ik wil geen schijfremmen maar ik schijn de verkeerde consument te zijn want mijn mening wordt niet gehoord. Ik kan ook uitleggen waarom ik ze niet wil. Het is een kwetsbaarder systeem, onhandiger in onderhoud en duurder. En onder droge en semi-natten omstandigheden remt het niks beter. Alleen in de stromende regen in de bergen bewijzen schijfremmen hun nut. Misschien moet ik het nog een keer zeggen. Het is voor een woon-werk fiets in Nederland.

Behalve de schijfremmen hebben de meeste fietsen nog een ander ‘probleem’. En dat zijn de versnellingen. Misschien is het ooit iemand opgevallen maar Nederland kent geen bergen. Ook geen heuvels van betekenis. Toch worden alle fietsen afgemonteerd met een bergverzet. Een crank met twee bladen (34 en 48) en een 11-34 cassette is een standaard die je redelijk vaak ziet. Kleinste verzet is dan een 34/34 en de grootste een 48/11. Goed voor een klimsnelheid van 7 kmh en met 75 kmh kan nog worden bij getrapt. Ik fiets ongeveer 24 kmh in Nederland en dan blijkt dat daar net een versnelling voor handig is. De andere 19 zijn redelijk onbruikbaar. Ik kan wat dat betreft net zo goed een single-speed kopen met slechts een versnelling. Daar heb ik ook nog naar gekeken maar de hipsterinflatie die op dingen van toepassing is, zinde me niet. Plus het feit dat ik moest onderhandelen of er toch alsjeblieft remmen op gemonteerd konden worden. Nee,… dat werd hem ook niet. Gelukkig is dit probleem makkelijk te verhelpen. Van schijfremmen kan ik geen v-brakes maken maar een kettingbladen vervangen en een cassette vervangen is makkelijk werk. Ook de Trek werd geleverd met een gatenkaas cassette maar daar komt binnenkort een 12-25 cassette op en een 38 binnenblad. Zo krijg ik een aantal dicht bij elkaar liggende versnelling. Het zadel heb ik ook vervangen en er komen ook nog spatbordjes op maar verder geen andere aanpassingen.

Oh ja,….. ook nog een plaatje: