Waar ben ik precies aan begonnen? Dat is wat ik af zit te
vragen als ik voor de veertiende keer de kaart van Vietnam bekijk. Google earth
en de open street maps heb ik ook al veelvuldig bekeken maar echt wijzer word ik
er vooralsnog niet van. Een geschikte fietsroute door Vietnam bedenken lijkt
ingewikkelder dan ik had gedacht. Cambodja leek mij veel lastiger om te bepalen
of daar een geschikte route te vinden was maar dat had ik snel uitgezocht. En naar
Thailand heb ik nog helemaal niet gekeken.
Even uitleggen. Mijn volgende fietsreis gaat naar Vietnam, Cambodja en Thailand. Vliegen
naar Ho Chi Minh stad en dan fietsen naar Bangkok om vanuit daar weer naar huis
te vliegen. Een lekker simpel plan waarvoor ik al 2 dingen geregeld heb. Een vliegticket
bij Qatar Airways en een hotel voor 2 dagen in Ho Chi Minh. Nu alleen nog even
een route bedenken. Mijn vakantie duurt 29 dagen en op basis van gemiddelde
afstanden weet ik dat ik dan zo’n 1800-2200 km kan fietsen. Een beetje
afhankelijk van hoeveel bergen er in de route zitten en hoe mijn vorm aldaar
gaat zijn. De korte route tussen het voormalige Saigon en de hoofdstad van
Thailand is echter maar 900 km. Er is dus voldoende ruimte om een lange d-tour
te maken. Mijn plan was om die omweg in Vietnam te doen. Eerst eens een stuk
door Vietnam fietsen en dan af te dwalen naar Bangkok. In Cambodja ben ik sowieso
een week zoet om het land te doorkruisen en ook voor het laatste stuk door Thailand
heb ik ook een weekje nodig.
In Thailand is het niet moeilijk om goede wegen te vinden; over
Cambodja had ik twijfels over de kwaliteit van de wegen en over Vietnam wist ik
sowieso niet zo veel maar de kaart die ik aangeschaft had, deed mijn vermoeden
dat er vrij veel goede wegen waren. Maar nu ik de details zit uit te werken om
een rondje van 2 weken uit te stippelen, zie ik toch wat beren op de weg. Of
eigenlijk, ik zie die mooie wegen niet zo terug. Het ging mis toen ik het
stukje route tussen Gia Nghia en Di Linh probeerde in te tekenen. Ik maak
vooraf vaak een gpx track die ik op mijn Garmin kan laden. Dat is de beoogde route.
Veel fiets ik niet altijd van dit soort beoogde routes maar het is een soort
houvast. Onderweg wil ik nog wel eens afwijken omdat de werkelijkheid toch
anders dan was bedacht. Maar de belangrijkste redenen om af te wijken is toch
wel mijn eigen eigenwijsheid of slecht weer. Volgens de kaart loopt er tussen Gia
Nghia en Di Ling een rode weg. De legenda leert mij dat dit de doorgaande wegen
zijn in Vietnam en de legenda kent geen grotere wegen dan deze dikke rode lijn.
Heel duidelijk is de legenda overigens ook niet. Als eerste soort weg staat dus
die rode weg vermeld maar wel met de aanduiding ‘secondairy road’. Het tweede
soort weggetje op de legenda is een smalle gele weg die heel verwonderlijk de
naam ‘major route’ krijgt. De gele weggetjes op de kaart doen verder absoluut niet
vermoeden dat dit de grotere doorgaande wegen zijn. Het zal wel een domme
verwisseling zijn.
Als ik met behulp van Garmin Basecamp de route aan het
volgen ben, stuit ik plots op een groot meer waar de weg ophoud. Huh? Mijn
kaart kent dat meer niet en de weg loopt daar ook gewoon door. Dan maar eens op
google earth kijken. Daar is het meer ook op de zien maar de weg loopt wel
langs het meer verder. De weg lijkt op een weg in aanleg en is nu alleen nog
maar een groot breed zandpad. Helaas, kan ik niet met google street view
kijken. Dat bestaat niet in Vietnam; niet voor dit weggetje maar ook voor de
rest van Vietnam. Het zal wel een politiek dingetje zijn maar Vietnam kent in
tegenstelling tot Cambodja en Thailand geen street view. Ook in Laos staat deze
feature uit. Ik moet me dus behelpen met google earth en veel details zie ik
niet van bovenaf. Gelukkig zijn er wel wat foto’s te zien die in de buurt van
de weg genomen zijn. Daar valt iets meer uit te concluderen. Ik speur de hele
route nog eens na die ik tot dusver had getekend, allemaal over rode wegen dus.
Ik zie daar brommertjes rijden op onverharde buts wegen. Dat begrip rode weg,
zijnde een grote doorgaande weg, blijkt soms een matig geasfalteerd een-baans
weggetje te zijn. Soms met echt asfalt, soms dus onverhard, soms verhard maar
in bijzonder slechte staat.
Mmm,…. Even puzzelen nog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten