maandag 26 december 2022

Chiang Mai - Bangkok met de trein,.....of nee toch niet

Veertien uur op een op rechte harde stoel en dwars door de nacht heen in een boemeltrein. Ik heb er 311 baht voor betaald, dat is nog geen negen euro, en ik heb er geen gebruik van gemaakt. Er reist nu een lege stoel naar Bangkok. Kan iemand tenminste zijn benen nog een beetje kwijt.


Ik heb de fout gemaakt niet tijdig een ticket te boeken. De dagtrein bleek sowieso geen optie omdat ik daarin geen fiets mocht meenemen. Een nachttrein was de enige optie. De dagtrein was de super fast expres way. Die doet over het traject van zo'n zeven honderd kilometer tussen Chiang Mai en Bangkok elf uur. De trein van Amsterdam Berlijn duurt zo'n 6 uur en dat is ook 650 kilometer. Op de fiets bleek Berlijn Utrecht zelfs bijna 700 kilometer. Super fast expres is dus meer een Thaise standaard. De nachttrein doet er 14 uur over. Gevalletje boemeltje. En dat was de enige optie die ik had. Slaapplaatsen waren uitverkocht. Veertien uur zitten op een harde rechte stoel, door de nacht heen en om 6 uur in Bangkok arriveren. Inchecken in een hotel en gaan slapen in een echt bed, is er ook niet bij. Andere optie is mijn vlucht naar huis missen. En de bus dan, vraag ik aan het kaartjes verkopende meisje, die heel goed Engels spreekt. Of ik mijn fiets kon opvouwen, vraagt ze. Nee. Dat kan maar een keer en dan is het frame ter ziele. Ok, zeg ik. Verkoop me dan maar een kaartje en ik accepteer het ongemak. Heel veel ongemak.

Niet slapen, harde rechte stoel, compleet gebroken aankomen en nergens terecht kunnen. Gevalletje barst. Heel erg veel barst. Nadat ik het ticket heb gekocht, informeer ik toch even of de bus toch geen optie is. Tickets zijn beschikbaar, kosten niet heel veel, iets van 20-30 euro of zo. Maar geen info op de site hoe ik een fiets mee kan nemen. De bus terminal zit maar 2 kilometer van het treinstation vandaan. Toch maar even daar gaan informeren. Voor 794 baht, omgerekend 22,20 euro is er morgen een bus beschikbaar. De fiets kan mee. Half negen vertrekken, half acht in Bangkok. Fuck die trein, dat gekochte trein ticket neem ik voor lief. Ik ga met de bus.

Geen opmerkingen: