vrijdag 9 december 2022

The bridge over the river Kwai

Lunch op een drijvend restaurant in de Kwai rivier met uitzicht op de fameuze brug. Roergebakken inktvis met gezouten ei en witte rijst. Plus een limoen smoothie. Het leven van een Brabander gaat niet over rozen, het gaat over veel rozen.

De spoorlijn die beter bekend is als de dodenspoorlijn en de gelijknamige film over deze brug, maken Kanchanaburi een toeristen trekpleister. De geallieerden hebben de brug kapot gebombardeerd. De spoorlijn is in totaal 22 maanden in gebruik geweest. Daarna is de brug weer herbouwd. De betonnen pilaren in de rivier zijn nog origineel, als ik het me goed herinner uit wat ik las over de spoorlijn in een museum, dat een paar kilometer verder ligt. Nu wordt de brug bevolkt door fotograferende toeristen. Het spoor over de brug ziet er uit alsof het geheel nog in dienst is. Wellicht jagen ze twee keer per dag de toeristen even weg om een trein te laten passeren. Ze hebben hier namelijk wel spoorwegen liggen, treinen zie ik er zelden rijden. Net zoiets als onze Betuwe lijn.

En dan nog iets anders over geld. Briefgeld komt voor in biljetten van 20, 50, 100, 500 en 1000 baht. Misschien ook nog wel hogere coupures, maar die heb ik nog nooit gezien. Betaald wordt er in biljetten van twintig en honderd baht. Als je 55 baht wisselgeld krijg, zijn dat steevast 2 briefjes van 20 plus een muntje van 5 en 10 baht. Vijftigjes zijn niet in de mode. En briefjes van duizend levert alleen maar gefrons op. Of ik geen kleinere biljetten in portemonnee heb. Nee. Uit de flappentapper komen alleen duizendjes. Kan ik het helpen, ik moet er wel mee betalen. Ze hebben zelden wisselgeld op voorraad. Mijn resort stond vanochtend voor 600 baht bij me in het krijt. De kamer was acht honderd,  de massage zes honderd. Beide betaald met duizend baht en beide keren geen wisselgeld in de kas. Gisteren avond zijn ze gaan wisselen. En vanochtend hadden ze weer net geen 600 baht. Of ik toevallig inmiddels wel vier honderdjes had, dan kreeg ik weer duizend terug. Die had ik inmiddels weer en zo rommelen we wat af hier met wisseltrucs.

Ik zit me af te vragen waarom het systeem zo werkt. Waarom zijn er zo weinig briefjes van 50 en waarom heeft niemand wisselgeld? En waarom zijn er überhaupt zoveel briefjes? Een briefje van 20 baht is 58 euro cent waard. 

1 opmerking:

Marco zei

voor 58 cent zou ik toch meer muntjes verwachten. Lekker weer daaro.