zaterdag 24 december 2022

Thaise honden

Thaise honden als titel van dit blog is niet beledigend bedoeld. Ik wil geen enkele persoon of groep mensen beledigen door ze voor hond uit te maken. Het gaat echt over de viervoeters, en daar hebben ze er hirr veel van. Ik denk zelfs dat er zoiets als een Thais ras bestaat. Het grote verschil met Nederlandse honden is dat Thaise nooit aangelijnd zijn. Niemand laat hier zijn hond uit. Er bestaan geen hondenriemen of poep opruimzakjes. Er is geen losloopgebied. Feitelijk is heel Thailand een groot losloopgebied voor honden. Ze hebben wel een baasje, soms is die ook bij de hond aanwezig, maar meestal niet. Hele duidelijke rassen kom ik ook niet tegen. Nu ben ik ook geen honden kenner, maar ik kan wel zien dat nagenoeg alles hier in de bastaard categorie valt. Er valt geen peil op te trekken wie de voorvaderen waren. Daarom valt hier alles onder het Thaise ras. Het heeft vier voeten en het blaft. Of het ligt lui midden op de weg te slapen.

Een gevaar voor fietsers zijn ze vooralsnog niet gebleken. Toch heb ik me wel voor rabiës laten vaccineren. Uit voorzorg. Niet dat de kans groot is dat ik door een rabide dier wordt gebeten, maar hondsdolheid is een dodelijk ziekte. En met een vaccinatie win je voornamelijk tijd. Anti-serum moet je nog alsnog krijgen. Maar ik heb 72 uur ipv 24. De meeste honden onderweg liggen te slapen. Of ze kijken je apathisch aan. Of schrikken zich te pleuris als ze wakker worden en weten niet hoe snel ze weer weg moeten rennen. Helaas zijn er ook blaffers en renners. Van die ellendige beesten die de halve buurt bij elkaar blaffen en me honderd meter lang blijven achterna rennen. In groepen durven ze meer. Ik maak me niet echt druk om de blaffers. Zolang ze blaffen, zijn ze bang. De honden die niet blaffen maar als een roofdier op me af rennen, zou ik het liefst ter plekke afknallen. Daarvan heb ik er een gehad deze vakantie. Dat is niet veel op zo'n twee duizend kilometer. En dat beest was te traag. Een dalende wielrenner proberen te achterhalen. Echt slim zijn die beesten ook nooit geweest.

Geen opmerkingen: