woensdag 14 december 2022

Sukhothai Historical park

Oude tempels, oude stenen, ruïnes, oude meuk. Ik ben echt fan van oude stenen, oude meuk en nog meer oude stenen. Je kan me ervoor wakker maken, ik lees er bibliotheken voor leeg, ik droom van oude stenen, wil begraven worden onder oude stenen. Ik wil,....

Eigenlijk interesseert het me geen barst. Ik heb Athene gezien en na de Acropolis daar op die bult te hebben zien liggen, dacht ik,...OK   waar kunnen we hier ergens lekker eten? Ik ben in Siem Raep in Cambodja geweest en volgens mijn reisgids had ik drie dagen nodig om alles in me op te kunnen nemen. Na een ochtendje oude stenen in het bos, dacht ik,... OK waar kan ik gemasseerd worden en waar is de voedsel markt? Ik ben een engineer en ik ben niet gemaakt voor historische oude meuk. Historische oude meuk is lelijk, daarom heet het ook historische oude meuk. Een compleet vervallen tempel, zonder dak en door druivenstront aangetaste muren is niet mooi. Vanuit een historische perspectief kan het interessant zijn om er onderzoek naar te doen. Maar mooi is het allesbehalve.


Om mijn vooroordeel voor oude tempels te kunnen onderstrepen ben ik vandaag in Sukhothai Historical park. Tempels uit de 14de eeuw, compleet vervallen. Moet wel lelijk zijn. En dat is het dus NIET!!

Wonderbaarlijk, maar dit is best een mooie attractie. Een Thailand toppers zelfs, volgens de reisgidsen. Da's wellicht wat overdreven, maar toch wel de moeite. Voor de tempels hier geldt ook dat ze vervallen zijn en als je er een hebt gezien, de rest er verdacht veel op lijkt. Maar in tegenstelling tot Siem Raep hebben ze hier een prachtig park aangelegd. De rijkdom van het koninkrijk zoals het er 700 jaar geleden uit moet hebben gezien, komt door het park veel meer tot zijn recht. Het koninkrijk is gevallen, de tempels geërodeerd, maar de grandeur van weleer herleeft in een goed onderhouden park. En als klap op de vuurpijl zijn er vandaag ook weinig toeristen. 

1 opmerking:

Marco zei

Klinkt interessant! Maar massages en eten/drinken zijn ook heel interessant ;). Have fun!