donderdag 1 januari 2015

De route naar KL

De route gaat van Bangkok naar Kuala Lumpur, dat had ik al eerder geschreven. En ik heb vooraf met behulp van de open streets maps en een routeplanner de volledig route uitgetekend. De eerste 800 km heb ik me hier ook netjes aan gehouden maar daarna ben ik wat af gaan wijken. Waarom? Ach, het kwam handiger uit met slaapplaatsen, regen en andere onvoorziene omstandigheden. Met dat laatste bedoel ik gewoon dat ik toch altijd doe waar ik ter plekke zelf zin in heb. Een ander plan dat niet in de oorspronkelijk route zat, was omrijden over twee bergketens heen om wat meer van binnenland van MaleisiĆ« te zien. Daar moest wel wat extra tijd voor zijn maar ik heb flink wat kilometers per dag kunnen maken in Thailand. Mijn geplande route gaat voornamelijk via de westkust. En de alarmerende berichten over wateroverlast, overstromingen en duizenden evacuees komen allemaal uit het oosten van MaleisiĆ«. De provincie Kelantan maakt deel uit van mijn omfiets route over de bergen en deze provincie is dus de laatste paar dagen veelvuldig in het nieuws omtrent de hevige wateroverlast. Dat was een van de redenen om naar Langkawi te gaan. Beter weer, een tropisch, idyllisch eiland en een mooie plek om oudjaar te vieren. 

Dat deden ze gisterenavond op het strand met lampionnen en een knallende vuurwerk show.  De lampionnen kon je kopen voor een paar ringit. Het is een soort mini heteluchtballon. Er worden teksten op de lampion geschreven en vervolgens is het een kunst om de fakkel onder aan de lampion aan te steken zonder dat het fragiele stof van de lampion in de hens gaat. Als de fakkel eenmaal brandt en de lampion op wil gaan stijgen worden er eerst tientallen foto's gemaakt. De hele familie of vriendenkring wil samen met de lampion op de foto en pas daarna wordt deze losgelaten. Een zachte landwind zorgt ervoor dat de lampionnen langzaam naar zee toe drijven en steeds hoger en hoger komen. De licht was vol met kleine rode fakkels.

En vandaag zou ik de boot pakken naar Penang. Een tocht van 100 km over zee waardoor ik ook een stukje route inkort. Ik weet niet zeker of dat echt nodig is om Kuala Lumpur op tijd te halen maar het komt wel handig uit. Alleen vanmiddag bleek dat de boot naar Penang geen ruimte bood om mijn fiets mee te nemen. Ik kon wel naar Kuala Kedah, een stuk noordelijker van Penang. OK, dan maar een ticket voor Kuala Kedah, aub. Ik ga vanavond wel eens uitzoeken hoeveel kilometer het vanuit daar naar KL is. Hopelijk past het allemaal nog.

Geen opmerkingen: