vrijdag 23 januari 2015

Vanochtend bij de koffieautomaat

“Tjezus,.. wat een griebus weer was het vanochtend”
“Hoezo?”
“Nou, precies wat ik zeg. Griebus weer”
“Het valt toch wel mee. Droog, weinig wind, rustig winterweer”
“Het is buiten koud”
“koud? Het is winter, hoor. Zo koud het is het toch niet. Gewoon frisjes”
“frisjes, noem jij dit frisjes? Het vroor, godbetert”
“Nou ja, het is ook winter, he”
“Ja, en? Vorige week was het ook winter en toen vroor het niet. En vorig jaar heeft het de gehele winter niet gevroren. Waar moet dat nu dan wel ineens? Dat ze ermee ophouden.”
“Nou nou, zo kan die wel weer. Het is hartstikke mooi rustig winter weer”
“Ik heb koude handen”
“Je had toch wel handschoenen aan”
“Ja, de warmste die ik thuis kon vinden. Plus mijn warmste muts, en een dikke shawl. En een dikke winterjas. Ik begin nu pas weer gevoel in mijn vingers te krijgen. Ik zei het toch al,.. griebus weer”
“Het is winter, Rob. En het vriest 3 graden ’s nachts. Wat sta je nu te zeuren? Het is niet zo dat er een Elfstedentocht op komst is of zo.”
“Nee, als dat gaat gebeuren, dan kom ik mijn huis niet meer uit. Dan overweeg ik zelfs om mijn bed niet meer uit te komen.”
“hmmm”
“Wat hmmm?”
“Wij gaan volgende week skiën”
“Wat heb je dan misdaan dat je die straf krijgt?”
“Straf?”
“Ja, straf. Zoiets doe je toch niet vrijwillig.”
“Jawel hoor, gewoon vrijwillig. We worden ook niet gesponsord of zo; gewoon alles zelf betalen.”
“Maar dat is steenkoud. Nog erger dan die griebus kou hier”
“Nee hoor. Dat is hele andere kou”
“Andere kou? Is -3 daar iets anders dan -3 hier? Heb ik iets gemist vroeger bij de natuurkunde les of zo? Er ligt daar sneeuw en die blijft liggen. Dan moet het er wel heel koud zijn.”
“Nee hoor. Dat is anders. De zon is juist lekker warm en de sneeuw reflecteert dat zonlicht weer”.
“Jaja. En er hangen nooit wolken of zo?”
“Nee, meestal niet”
“Oh,.. Die sneeuw is daar zeker met vrachtwagens gebracht. Of hoe zit dat dan als je ’s avonds naar je hotel loopt, als het al donker is. Geen zon meer, 8 graden onder de nul en een koude rot wind. Ga je dan ook nog beweren dat wintersport niet koud is?”
”Jij bent niet te overtuigen he?”
“Nee. Ik ben doorgaans wel vatbaar voor argumenten, rede en discussie maar wat wintersport betreft ben ik zo star als een Jehova getuige. Als jij het voor elkaar krijgt een Jehova getuige van zijn geloof te laten vallen, dan heb je wel bewezen dat je genoeg overtuigingskracht in huis hebt. Daarna mag je eens proberen mij op wintersport te krijgen.”
“hmmm,… maar aan het werk dan maar?
“OK”

2 opmerkingen:

Saskia zei

Inderdaad wintersport is ook niet mijn ding, zal wel een familie afwijking zijn

Dave zei

Skiën is ook niet voor mij weggelegd. De kou valt wel mee, de angst dat je verkeerd stuurt is niks voor mij. Ik hou het wel gewoon bij de sportschool.