woensdag 7 januari 2015

Het regent in Kuala Lumpur

Het regent in Kuala Lumpur. Het regent nu al een paar uur lang. Het begon met zo'n tropische hoosbui die overging in gewone gestage doorregen regen. En nu plenst het weer. Voorlopig is KL geen stad voor mij. En dat is niet alleen vanwege de regen. Het is gewoon te groot. Te groot in alles. Bangkok is een grote stad, Chang Mai ook. Parijs en Barcelona ook. En in die laatste paar steden vind ik het niet erg om een paar dagen te moeten vertoeven. Kuala Lumpur lijkt net zoveel wolkenkrabbers te hebben als dat er vandaag wolken zijn. En rondom die wolkenkrabbers staan alleen maar andere wolkenkrabber. Er zitten geen kleine gebouwtjes tussen, geen onooglijke Chinese restaurants, geen voedselstalletjes. Het is alleen maar hoogbouw. Een eindje wandelen is hier is al snel een eind. En onderweg zie ik niets anders dan verkeer dat muurvast staat, grote luxueuze entrees waar mannen in pak de deur voor je opendoen en er voor zorgen dat er niet geparkeerd wordt bij de entree. Dat mag alleen als je een auto van meer dan twee ton hebt, een soort gedoogbeleid. Eigenlijk mag het niet maar een beetje Lamborghini voor de deur is misschien toch niet zo erg.

Ik mis de kleinschaligheid hier die ik ken uit Thailand. Daar staat op elke hoek van de straat een voedselstalletje. Ongeacht of je nu in een achterafbuurt zit of naast een wolkenkrabber. Er is altijd wat wat levendigheid. Het kleurt de stad. Vandaag zag ik de chaos waar ik van houd in China town. Daar stonden ook geen wolkenkrabbers. Het was een klein doolhofje van winkeltjes, souvenirshop en restaurants. En over prijzen mag je onderhandelen. Veel leuker dan het mega winkelcentrum dat in de Petronas torens zit. De torens waren ooit het hoogste gebouw ter wereld en op de eerste paar verdieping zit het Suria KLCC. Een luxe winkelcentrum met een hele riedel aan dure merken. En bijbehorende prijzen. Dat een Gucci tas hier nog steeds de hoofdprijs kost, verbaast me niets. Waar ik wel over verbaas is dat in de goedkopere winkels die op verdieping 2 en hoger zitten, de prijzen op Europees niveau liggen. Zo niet hoger. Een paar schoenen van Ecco of Adidas kost meer dan in Nederland. Of ik heb de laatste tijd te weinig schoenen gekocht, dat kan ook. Maar 120 euro voor een paar Ecco sandalen? Het leek mij geen koopje en mijn huidige sandalen zijn echt aan vervanging toe. De solutie truck om de zool weer vast te lijmen, werkte wel maar de lijm bleek na een paar dagen toch niet krachtig genoeg en het was ook maar een lullig mini mini tubetje lijm dat ik bij me had.

Inmiddels is het plenzen weer overgegaan in stortregenen. Ik zit nu op het terras van een van de cafés aan de rand van dat mega winkel centrum. Inmiddels bezig aan mijn tweede mango  smoothie. En ik denk dat ik straks nog wat te eten ga bestellen hier. Mijn hotel ligt hier een paar honderd meter vandaan maar ik zal doorweekt aankomen als ik er nu naar toe liep. Ik heb verder niet veel meer te zoeken in deze stad. Het is vooralsnog niet mijn stad gebleken. Ik heb geen mooie parken gevonden, geen gezellige chaos op straat en alleen maar mega gebouwen en mega winkels. Ik ga verder met een boek lezen, bloggen en vanavond nog ergens eten. Morgen vlieg ik terug naar de Hollandse kou. Want ondanks de regen is het hier wel gewoon 30 graden. Alles onder 20 vind ik nu al koud.

1 opmerking:

Marco zei

Hebben ze geen mega-massage-paleis dan?

Jammer dat het zo alweer over is. In NL is het nu niet echt lekker warm, maar er ligt iig geen sneeuw.