woensdag 21 januari 2015

de nieuwe sportschool

“Hoe vond u de spinning les?”
“Typisch”
“Typisch?”
“Ja typisch een spinning les. Het had alles in zich van wat ik van spinning lessen gewend ben.”
“Is dat dan positief of negatief? Want dat haal ik er niet zo uit.”
“hmmm,… sorry maar met is niet positief”
“Oh. Wat is er dan niet goed?”
“Tsja,.. waar zal ik eens beginnen?”


Dit was wellicht niet het meeste handige eerste gesprek bij mijn nieuwe sportschool. Ik denk niet dat ik een heel enthousiaste positieve indruk heb gemaakt. Ik denk eerder dat de dienstdoende receptie dame mij heeft bestempeld als een vervelende arrogante oude zeur. Misschien lag het aan de vraag die ze stelde of misschien ben ik ook wel een arrogante vervelende zeur. Maar ik heb niet zo’n hoge pet op van sportscholen. Het is goed dat ze er zijn en ik maak er in de winter dankbaar gebruik van om mijn conditie op peil te houden zodat ik niet in de kou buiten hoef te fietsen. Maar echt heel professioneel in het begeleiden van hun leerlingen zijn sportscholen doorgaans niet. Dat hoeft voor mij ook niet. Ik weet ongeveer wel wat ik wel en niet moet doen. Een van die dingen is bijvoorbeeld om niet in te gaan op alles wat de spinning instructrice mij opdraagt te doen. Spinning lessen zijn doorgaans zeer intensief en dat is nodig ook als je conditie wil kweken. Maar elke week een paar uur knallen op zo’n nepfiets is nauwelijks een goede voorbereiding van een wielerseizoen te noemen. Maar ook als je nergens specifiek voor traint of gewoon conditie op wil bouwen dan strekt het tot de aanbeveling er ook wat minder intensieve trainingen tegenaan te gooien. En dat laatste zat ik dus te doen gisterenavond. Een beetje moe worden maar niet extreem, een beetje het spinning publiek bekijken en de les van de instructrice beoordelen.

Die instructrice was in één woord fanatiek te noemen. Ze bedoelde het waarschijnlijk allemaal heel goed maar ik vond het toch vooral een brok enthousiasme en helaas wat minder inzicht. Zo moeten we bijvoorbeeld op 85, 90 of 95% fietsen. Percentages van wat? Maximum hartslag, omslagpunt? Dat wordt er niet bij verteld. En hoe bepalen we dat dan? Slechts enkelen hebben een hartslagmeter om en ik vraag me af of ze wel weten wat hun trainingszones zijn. De spinning fietsen zelf hebben standaard geen hartslagmeter of wattage meter ingebouwd. En als het 95% van je maximale hartslag zou zijn dan is dat best intensief. Ik zou dan een hartslag moeten halen van 180 en dat gebeurt eigenlijk alleen tijdens wedstrijden of als ik bloed fanatiek zit te spinnen. Maar als het 95% van het omslagpunt is dan zit ik met mijn inspanning nog wel redelijk goed. Maar kennelijk zint de instructrice het niet dat ik me niet volledig inspan. Ze probeert me dit duidelijk te maken maar nut heeft het niet. Ik ben daar toch te recalcitrant voor. Ze heeft zich ook niet aan mij voorgesteld dus bij naam noemen kan ze me niet. Ze probeert het nu met een beetje wijzen zonder mij direct als zondebok van de klas neer te zetten. Tijdens mijn eerste spinning les word ik dus direct afgestraft omdat ik er niet 100% voor ga. Tsja,.. dat was er dus allemaal ‘mis’ met de les.
 

Maar ik ga vanavond gewoon vrolijk weer, hoor. Dat het allemaal niet zo gestructureerd en professioneel is dat maakt het alleen maar prettiger. Ik kom er om mijn conditie op peil te houden. Soms ben ik bloed fanatiek en de andere keer zit ik wat te lanterfanten. De instructrice zal misschien nog wat aan mij moeten wennen, en ik aan haar. Dat is alles.

4 opmerkingen:

Marco zei

De volgende keer wel de volle 110% geven!

Norbert Cuiper zei

Je hebt gelijk Rob. Spinning instructeurs zijn ongetwijfeld een kei in hun vak, maar doordat deelnemers hun inspanning niet kunnen meten kunnen instructeur slechts een indicatie geven van de inspanning, en dat zal altijd onnauwkeurig zijn. Ik heb een uitstekende conditie maar maak regelmatig mee dat intervallen zo intensief zijn dat ik ze amper vol kan houden. Daarom wijk ik ook soms af van de instructies door weerstand te verlagen of door ander tempo te kiezen. Ik bespreek dat na afloop met de spinning instructeur. Gelukkig heeft de mijne daar geen moeite mee

Dave zei

Ik vind het sowieso knap dat je aan een groepsles meedoet. Ik hou dat absoluut niet vol hoor, achterblijven wil je dan ook niet.

Marieke zei

Ik hou niet van groepslessen dus ik vind het juist knap dat je er aan meedoet.