woensdag 31 december 2014

Gunung Raya

Gunung Raya is de hoogste berg van het eiland Langkawi en telt 881 meter. Boven op de top staat een uitzichttoren waar het hele eiland kan worden overzien. En er loopt een verharde weg naar de top toe. Het is vandaag oudjaar en ik vertrek morgen pas weer naar het vaste land van Maleisië. Het eiland is niet groot en de weg van mijn hotel tot aan de top van de berg is slechts 28 km. Een beetje lezer van mijn blog raadt het al. Er zit voor vandaag echt maar één ding op. Ik moet die berg op, anders hadden ze die weg daar niet moet neerleggen. 

Op weg naar de voet van de berg valt me direct weer het verschil met fietsen in Thailand op. Daar hebben de meeste wegen een soort halve vluchtstrook waar brommertjes rijden en soms wat auto's parkeren. Hier ontbreekt die strook en dus fiets ik uiterst links aan de kant van de weg waar het asfalt vaak wat hobbelig is. Auto's en vrachtwagen halen me ruim in als op de andere rijstrook geen verkeer zit. En als daar wel verkeer zit dan halen ze me ook in. In Thailand voelde ik me veiliger op de weg. De weg naar de top lijkt dan weer in alles op wat ik van klimmen in Thailand gewend ben. De klim heeft een gemiddelde van 5,7 procent over 13 km en toch is het mini verzetje nodig omdat klimmen in deze regio doorgaans heel onregelmatig zijn. Stukken van 3 procent worden makkelijk afgewisseld met stukken van 10 procent. In de klim zit ook nog een afdaling van ruim een kilometer en de laatste paar 100 meter naar de top toe zijn goed voor 15 procent. 

Daarboven staat een luxe resort waar ze geen gasten lijken te hebben maar er staan wel twee Bently's op de oprit. Ik koop een kaartje voor de uitzichttoren waar nog een paar andere toeristen rondlopen maar verder was het erg rustig tijdens de klim. Deze berg is geen toeristische attractie op het eiland. Ik ben onderweg een paar brommertjes, vijf kalveren, 2 koeien en vijf apen (mezelf niet meegerekend) tegengekomen. Voor het uitzicht op de top gelden zo'n beetje de standaard clichés. Het is er heel mooi en het is een beetje heiig dus goede foto's kan ik er niet nemen. Daarnaast blijkt dat na een foto poging of 20 dat ook de accu van het ding op is. Een soort stille hint van, laat maar en ga gewoon even genieten van dit moment. 

Ssssssssssttttt,........ Het is hier mooi







De afdaling was trouwens goed hobbelig en de eikel die onderaan de afdaling een killer van een drempel aan heeft gelegd zou ik graag een proces aandoen. Ik zag dat stomme rotding nog net op tijd en kon er met een gelukje overheen springen. 

1 opmerking:

kees en jos(é) zei

Hoi Rob,
Vanuit Heeze de beste wensen voor 2015! Wij drinken er vanavond wel een op, ook voor jou. Of is Langkawi wat liberaler......

Veel fietskilometers en dito plezier gewenst in het komende jaar zodat wij weer veel aantrekkelijk leesvoer hebben.

Kees en Jos(é)