woensdag 24 december 2014

Kerstmis in Thailand

Kerstmis in Thailand? Kun je het jezelf voorstellen? Misschien niet, ik zal daarom maar een omschrijving geven. Thailand is voornamelijk een Boeddhistische land met in het zuiden vier provincies waar moslims wonen en die het vertikken om het centrale gezag van Bangkok te accepteren. Ik weet nier precies welke geloven de kleine bergstammen aanhouden en er zijn vast ook een paar verdwaalde katholieken en joden in dit land te vinden. Maar grofweg kan gezegd worden dat Thailand Boeddha vereert. En dat doen ze met tempels, heel veel tempels. Je struikelt erover. Als tempels bekijken echt je passie is dan ziet je hier op rozen. 

In grote toeristen centra wordt wel wat gedaan om de kerstsfeer er een beetje in te brengen. Er staat een nep boom in de foyer en de receptioniste heeft een kerstmuts op. De prostituees en de dames van de foute massage salons dragen ook kerst accessoires. Van die rendier hoorntjes met lichtjes op hun hoofd en een donzen rode hartje op hun borst. Af en toe ergens wat kerstmuziek en dat was het dan. Er staan hier geen kerstmannen met een dikke buik in een warm pak met een witte baard voor de winkelcentra hohoho te roepen. Hele heggen aan kerstverlichting die de elektriciteitsrekening doen ontploffen, dat kennen ze ook niet.  

Maar wat blijkt? Zelf in niet toeristisch Thailand vinden het ze het blijkbaar toch leuk om iets kerstmis-achtigs te doen. Ik zit nu in Surat Thani, een kleine stad waar toeristen alleen maar komen om de boot naar Koh Samui te pakken en daar een week op het strand te gaan liggen. En dat het niet toeristisch is, meet ik af aan de hoeveelheid aanwezige massage salons. Als ik moet zoeken naar zo'n salon om mezelf twee uur te laten pijnigen door een kleine Thaise dame dan weet ik genoeg. Als ik over de massage salons struikel dan is het gebied toeristisch. En toch doen ze zelfs hier aan kerstmis gedoe. Mijn hotel zit aan een drukke straat met aan de overkant een winkelcentrum. De kerstmis verzamel cd die ze daar de gehele dag draaien kan ik horen in mijn hotelkamer. 'S avond op de nachtmarkt dragen alle verkopers een kerstmuts. Er lopen twee toeristen rond, mezelf incluis. Alles is verder op Thai ingericht. Ik kijk over alles en iedereen heen en stoot mijn hoofd overal tegenaan.

Geen opmerkingen: