vrijdag 28 december 2012

Fiets kapot

Op de vlakke etappe van Kamphaeng Peht naar Nakhon Sawan gaat op de het eind van de rit mijn fiets kapot. De route zelf is vlak en gaat door veel rijstvelden. De route zou op de kaart een rustige weg moeten zijn maar sommige delen zijn juist erg druk. Aan voedsel en water vandaag geen gebrek. Er woont veel volk langs de route en ongeveer 1 op de 10 huizen houdt er een mini restaurantje of winkeltje op na. De rouet is niet echt lang met 128 km maar ik haal maar een gemiddelde van 22,5 kmh. Op mijn racefiets haal ik op dit soort wegen 29-30 kmh. Een zware fiets met met 10 kg aan bagage, een iets hogere zit en banden van 47 mm hebben toch zo hun effect op de snelheid. Ik ben dan ook zo'n 5 en half uur onderweg. Toch een best pittige rit daardoor. Met nog 6 km te gaan naar Nakhon Sawan zet ik nog een keer aan na even de pedalen stil te hebben gehouden om het verkeer voor me te inspecteren en trap ik dwars door de aandrijving heen. Ik denk eerst nog dat de ketting eraf ligt of dat ik mis heb geschakeld maar nadere inspectie leert dat het freewheel in de achteras het heeft begeven. Barst!

Ik heb reserve materiaal bij me voor kleine reparaties. Vier reserve spaken, een spakenspanner, een reserve achterpat, inbussleutels, 2 binnenbanden en plakmateriaal. Maar een nieuw naaf natuurlijk niet. Hoe ga ik dit oplossen, vraag ik ma af. Eerst maar eens naar een hotel wandelen en daar verder vragen. Dat is hooguit nog 6 km. Na anderhalve kilometer krijg ik een lift van een Thai die redelijk goed engels spreekt. Die pickup trucks waar iedereen hier in ronndrijdt, blijken toch verrekte handig. De man is zeer enthousiast over het feit dat ik op een Gazelle fiets. Dat is zijn favoriete merk. Ohhhhh,.... Gazelle, Gazelle blijft hij roepen. Hij heeft thuis ook nog een Spartamet en een Tomos moped staan. Hij zet me af bij de grootste en beste fietsenmaker van de stad. Hij bestaat al 3 generaties. Stel je daar overigens niet veel bij voor, hoor. Ze verkopen hier kinderfietsjes, mountainbikes en opvallend veel fixies. Hij heeft helaas geen naaf liggen voor een 32 spaaks wiel. Wel een voor 36 spaaks. Dan maar een velg erbij en 36 spaken. Binnen een uur worden een nieuw wiel voor me gespaakt en worden band en casste overgezet. Ik mag 2260 baht (zo'n 58 euro afrekenen). Nu nog even en hotel zoeken, douchen, eten en rustig slapen.

Geen opmerkingen: