vrijdag 28 december 2012

'Rustdag'

Ik poog om een dagje rust te doen in Kamphaeng Phet. Dat lukt echter niet helemaal. Volgens de Lonely Planet zit er 20 km ten noorden van Kamphaeng Phet een warm waterbron waar je kunt baden en Thaise massages kunt krijgen. Er zit ook een hele verzameling tempels rondom de stad die het bezichtigen waard schijnen te zijn maar cultuur is meestal niet zo zeer aan mij besteed. De naam van de stad betekent zoiets als diamanten muur. Niet dat er edelstenen te vinden zouden zijn maar de dikke muur rondom de stad leek wel zo sterk dat buitenstaanders in vroegere tijden geen kans zagen de stad aan te vallen. Als ik 's ochtends vroeg de stad uit fiets, zie ik de overblijfselen van die verdedigingswal. Ik zie een hoop oude stenen waar iedere krijger zo overheen klautert. Zoals ik al schreef, cultuur is niet voor mij bedoeld. Na 27 km arriveer ik bij de bronnen waar ik voor 40 baht  (= 1 euro) een zwembroek en een handdoek huur en entree betaal voor een warm waterbad. Het wat is warm en ruikt naar zwavel. En verder hebben ze hier een mooi park aangelegd rondom de bronnen. Prieeltjes, bungalows, mooie perken, rozen en planten. Inclusief een terras waar ik 2 koppen noedelsoep naar binnen werk. Naast het park zit nog wat animositeit in de vorm van extra eettentjes en 2 massage shops.

Ik ben al een tijdje bezig om alle massages uit te proberen en ik vraag nu weer naar een massage. Er zijn hier grofweg 2 soorten lichaamsmassages te vinden. De traditionele Thaise massage en de olie massage. De Thaise massage is een drukpunt massage en is in een woord te omschrijven als AU. Daar heb ik me nog geen tweede keer aan gewaagd. De olie massage is de relax massage waarbij de spieren met olie worden gemasseerd. Dat is het betere werk. Tenminste als het goed gedaan wordt. Ze hebben namelijk nogal eens de neiging om de Thaise technieken erin te verwerken en dan is het alsnog pijnlijk. Ik vraag om een olie massage en deze kan ik rustig omschrijven als de slechtste massage tot nog toe. Dit was niet leuk. Als dit je eerste massage ooit zou zijn geweest, dan zou je er hard over nadenken om zoiets nog een keer te doen. Ik roep wel eens au tijdens een massage als een bepaalde spier pijn doet. Meestal hoor ik dan een 'solly' en gaat ze verder met een zachtere hand op de betreffende spier. Hier niet. Ik roep 'au'. Ik roep nog een 'au'. En dan "AU, hallo zeg, ik zeg niet voor niets au. Doe eens rustig mens". Niet dat ze me verstaat. Ook al had ik engels gesproken. Maar ik kan de woordenstroom ook niet binnen houden. En ze is niet alleen. Ik worden door 2 vrouwen hardhandig onder handen genomen. Terwijl de ene een pijnlijk spier in mijn bovenbeen heeft ontdekt, zit de andere op een knobbel in mijn oksel te duwen. Ik denk zelfs over om ermee te kappen en halverwege weg te lopen. Maar het eind van de massage wordt het wat minder pijnlijk. En het lijkt me ook nogal bot om het geheel af te breken. Ik ga de volgende keer eens op zoek naar een massage met een happy ending. Dat zal vast weinig met masseren te maken hebben maar dat moet prettiger zijn dan deze kwelling.

Geen opmerkingen: