zondag 2 december 2012

De Thailand uitrusting.

Nog anderhalve week geduld en dan mag ik op zomervakantie. Een zonnige bestemming voor de december maand als iedereen aan de oliebollen zit en zich vol vreet tijdens het kerst diner. Voor mij hoeft dat allemaal niet zo. Ik houd niet van winter, sneeuw, ijzel en andere winterse omstandigheden. Ik ben ook niet gemaakt om gezellig te doen met familie tijdens de feestdagen. Niet dat ik mijn familie niet mag maar ik hou niet van het gedwongen sfeertje. Ik ga graag bij mijn ouders eten maar kerstmis sla ik liever over. En omdat ik als rijke westerling toch niet weet wat ik met mijn salaris moet, vlieg ik maar de halve wereldbol over voor een paar weekjes vakantie.

Nog anderhalve week geduld en dan zit ik een in kist naar Parijs. Dan door naar Bangkok en daarna nog even doorvliegen naar Chiang Mai. Drie weken later vlieg ik terug vanuit Bangkok. Ik heb zodoende maar een doel in mijn vakantie en dat is zorgen dat ik op tijd terug ben in Bangkok om de kist naar huis te halen. En daarvoor neem ik mee een fiets. Dat wordt voor mij een aantal dingen die nieuw zijn. Vliegen en een fiets meenemen. Fietsen met bagage. Alleen op vakantie naar een niet-Westers land. Niet dat Thailand een land is dat een gevaar vormt voor toeristen. Integendeel. Maar ik kan de taal niet lezen noch spreken en het is toch allemaal wat anders dan door de Alpen fietsen met een volgbusje.

Nog anderhalve week en dan zal blijken of mijn uitrusting enigszins deugt. Ik heb mijn fiets op een aantal punten gecontroleerd en alles vervangen wat versleten was. Nieuwe achterband, binnenbanden, ketting, middenblad, cassette, remblokken en remkabels. Ik heb reserve materiaal gekocht en het enige wat nog binnen moet komen is een achterpat. Er zit nu ook een drager op fiets. Dat bleek een hele zoektocht. Vreemd eigenlijk want die dingen zitten op veel fietsen en ook op mijn fiets zaten nokken om zo’n ding te monteren. Ik dacht, ik scoor even zo’n ding bij de Decathlon maar bij het monteren bleek dat de nokken nogal afwijkend hoog zaten en dat alleen een speciale drager zouden passen. Daarom maar even langs bij de lokale Gazelle dealer. Daar bestelde ik een pat en een drager. Het framenummer werd genoteerd. Ik dacht nog, dat kan niet mis gaan. Dus toch,… Gazelle levert de verkeerde pat en een drager. De drager leek gemaakt te zijn van roestvrij staal en paste voor geen meter. Het bijgeleverd montage materiaal schoot hopeloos tekort. Er ontbrak een hele zak aan boutjes en moertje en de spullen die er wel bij zaten, pasten niet. Dan maar geen 4 kg wegende drager van Gazelle. Ik bestel in Duitsland een drager van het merk Tubus. Geen goedkoop spul maar zij leveren een oplossing waarbij ik de drager op de snelspanner kan monteren. Gazelle zoekt het maar uit met hun klungel nokken en vooroorlogse dragers.

Nog anderhalve week voordat ik in Thailand rondfiets. Maar eerst nog even alles testen in Nederland. Ik prepareer mijn fiets zoals ik van plan ben te gaan reizen. De drager is gemonteerd en de twee reistassen zijn gevuld. Gevuld met dingen die gewicht hebben. Ik sta in de woonkamer en besef dat ik voor een ritje van 60 km geen uitgebreide hoeveelheid bagage hoef mee te nemen. Maar ik wil wel voelen hoe het is om meg bagage te rijden. Ik vul daarom de twee tassen met 12 T-shirts, een lange broek, 3 truien, een kussen, 4 boeken, reserve materiaal en een pak melk. In totaal blijkt dit 9 kg bagage. Dat lijkt met wel een te verwachten aantal.

Nog anderhalve week en ik rij over Thaise wegen. Nu rij ik vooral over blubber wegen want de regen van gisteren is nog niet in de grond weggezakt. Mijn fiets zit onder de modder. En het fietst rete-onwennig. Ik schrik van de zware tassen die de fiets instabiel maken in modderige bochten. Klimmetjes gaan makkelijk. Het extra gewicht stelt niet zo heel veel voor. Pas op drogere wegen, besef ik dat ik de fiets daar wel wat schuiner door de bocht kan gooien. En de schoenen bleek een miskoop te zijn geweest. Ik probeer ze wel weer te verkopen. Ik ga nog een paar stevige lage wandelschoen kopen. Dat fietst prettiger dan de die mountainbike schoenen met kleine spd plaatjes.

Nog anderhalve week en dan is deze fiets te zien in Thailand:


1 opmerking:

Pieter zei

Hoi rob

Ik ga in januari naar thailand en wil van bangkok naar chiang mai fietsen met racefiets.
Dus andersom dan jij hebt gedaan, heb jij nog iets van een route of gpx bestand van jou reis??
En wat raad jij aan, ik heb nou een compact crank met 50/34 en achter 11/32 11 speed.
Zou ik achter naar 34 of 36 gaan met al die beklimmingen of zo laten, ik wil mijn knieen namelijk een beetje sparen.
Alvast bedankt

Pieter

p.kerkhof5@chello.nl