zaterdag 22 december 2012

Toeristen

In alle soorten en maten kom je toeristen tegen in Thailand. In Pai kom ik veel moderne hippies tegen. De alternativos of hoe ze zichzelf ook willen benoemen. Welke indruk proberen ze eigenlijk te maken? Kijk mij eens hip en alternatief zijn met met mijn rasta kapsel en mega oorbel. Hoe zie ik er toch vooral uit als een doorgewinterde wereldreiziger. Ik zie een meisje die een ongelukkig vallende pofbroek draagt in een kleur die nooit hip is geweest of zal worden; teenslippers en semi-lokale blouse waar geen enkele Thai in gezien wil worden. Ik snap het niet. Waarom draag je als toerist niet gewoon een korte broek of een rokje voor de dames. En 's avonds als het wat kouder wordt, doe je een trui aan. Er zijn ook toeristen die zich volledig niet aanpassen en blijven in hun eigen cultuur. In Mae Sariang zie ik een dikke kalende Duitser met een blauwe korte broek die net over zijn knieen valt. Wit streepjes overhemd dat in de broek valt en witte sokken met donkerbruin leren schoenen. Hij staat op het terras van het riverside hotel en maak een video opname van de kudde koeien die aan de overkant van de rivier wordt voortgedreven door lokale boeren. Op hetzelde terras zit een Thai te ontbijten. Hij 'zit' op zijn hurken op een stoel zoals wij Europeanen dat niet kunnen. Daar zijn we te stijf voor. Met platte voeten zit hij op zijn hurken op de zitting. Hij eet als ontbijt een bord rijst weg met wat vlees. Met zijn rechterhand eet hij; met zijn linkerhand bedient hij zijn smartphone.

Ik pas mijn kleding nauwelijks aan. Ik draag gewoon een zwarte koersbroek en ik rijd rond in de regenboogtrui. Waarom? Dat is gewoon de mooiste koerstrui van de wereld. Ik denk overigens niet dat de lokale Thai weten wat de trui betekent.

Geen opmerkingen: