donderdag 5 januari 2017

Luxe Cambodja

Na mijn tweede dag in het zadel weet ik weer waarom ik vorig jaar dit land als een aangename verassing had bestempeld. Ondanks dat het merendeel van de bebouwing een griebus zootjes is. En ondanks dat de lokale markt er wel zeer armetierig uitziet. Plus het feit dat de wegen vaak hobbelig zijn en dat er maar weinig stenen huizen staan. Toch zijn er een paar dingen die dit land wel heeft waar het in Vietnam aan ontbrak. Af en toe kom ik een tankstation tegen met een mini mart. Zo'n winkel waar je water, sap, yoghurt drankjes en koekjes kan kopen. Even een plekje om te zitten en te rusten en even iets te eten en te drinken. Gedroogde mango of gesuikerde en gedroogde tamarinde. Een flesje icetea en een yoghurt drankje. Water tanken en weer verder. Dat was hetgeen ik miste in Vietnam en hier hebben ze dat soort luxe weer gewoon.

Verder blijft het een griebus land. Qua uiterlijk dan. Want qua vrolijkheid is dit een topland. Iedereen roept heel vriendelijk hello. Ze kijken om, ze lachen. Ze stralen plezier uit. En dat ondanks de slechte leef omstandigheden. Qua route en fitheid zit het vandaag wat tegen. Ik heb bijna de hele dag wind tegen en de weg is nogal hobbelig. In een paar dorpen is de weg opgebroken en mooi snaar strak asfalt tref ik bijna nergens. En mijn maag werkt ook al niet mee. Geen idee wat precies de oorzaak is maar er zit iets dwars in mijn darmen wat eruit wil. Ik stop een paar keer onderweg maar eet nergens een echte maaltijd. Een paar koekjes, gedroogde mango en ik koop een grote tros druiven. Na 78 km ben ik blij dat ik in Kampong Cham aankom. Een wat grotere stad en daar moet een fatsoenlijk hotel zitten. 

Als ik de brug over fiets en de stad zie liggen, zie ik direct een gebouw wat wel een hotel moet zijn en al vanaf hier zie ik dat het een luxe hotel is. YES, denk ik. Dat wordt hem. Als ik eenmaal bij de entree sta, vraag ik me af wat dit geintje eigenlijk gaat kosten. Het is wel heel veel marmer, hout, bediening en grandeur. Maar de prijs valt mee. 34 dollar voor een kamer waar ik graag ja tegen zeg. Heerlijk is dit, zeker na het 12$ hotel van gisteren. Daar bleek ik geen toilet papier te hebben en ik kwam daar op het meest ongelukkige tijdstip achter. Grrrrr,...... Uit kwaaiigheid heb ik een handdoek misbruikt. Nu zit ik een prachtige kamer met houten vloer en zeer luxe bed. Ik heb een kamer op de 6de verdieping en ik kijk uit over de Mekong. Luxe Cambodja! YES 

Morgen weer verder. Hopelijk zijn de darmen dan wat tot rust gekomen.


1 opmerking:

marco zei

30+ graden! Wat een leven. Hier staan de sterren op de ruiten.

Beterschap en niet meer groezelige tentjes eten, zou ik zeggen. ;)