zondag 15 januari 2017

Geluk is altijd handig

Toeval is ook is handig om bij je te hebben. Gewoon op je paklijst zetten, een factor toeval. Doe er ook een beetje geluk bij en wat inventiviteit. Gewoon op je paklijst zetten als je op vakantie gaat. 

Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar de factor toeval en geluk blijk ik te hebben ingepakt. Na 881 kilometer is het vandaag tijd voor een rustdag en wat onderhoud aan mijn fiets. Ketting smeren, banden oppompen, remmen controleren en een derailleur bijstellen. Als ik de minitool van Crankbrothers uit mijn tas haal, blijkt deze in onderdelen uit elkaar te zijn gevallen. Grrrrr,..... geen gereedschap, dat begint hier niet handig. Alle onderdelen heb ik nog maar hoe zet je zo'n ding weer in elkaar? Heel simpel natuurlijk met een inbussleutel maar dan heb ik dus wel een tweede losse inbussleutel nodig. En daarvoor hebben de meesten mensen geen minitool met inbussleutels voor bij zich. Om die weer met een inbus in elkaar te moeten zetten. Een beetje het kip en ei verhaal. Ik heb gereedschap nodig om het gereedschap te kunnen repareren maar daarvoor heb ik dus eerst het gereedschap nodig. 

Stom toevallig heb ik voor het stellen van de schijfremmen een tweede losse inbussleutel bij me. Die is namelijk makkelijker om mee te werken en de remmen stellen is een secuur klusje dat vaak moet worden gedaan. Een van de nadelen van mechanische schijfremmen. En nog stom toevalliger is dat deze maat inbussleutel precies goed is om de minitool te kunnen repareren. Hehe,.... Gereedschap weer op orde. Dan verder met een ketting schoonmaken en opnieuw smeren, een voorderailleur opnieuw afstellen en de remmen controleren. Daarna de banden weer oppompen en dan begint de volgende ellende. 

Een of andere zieke geest heeft het ooit eens bedacht dat een tof idee is om een vervangbaar ventiel in de binnenband te zetten. De goede man of vrouw heeft zeker nog nooit ergens in den vreemde een band opgepompt met een mini pompje. Wat een ellendige uitvinding is dit. Ik vervang nooit een ventiel van een band. Nooit, echt nooit. Ik heb ze zelfs ook nooit los te koop gezien. Ik vervang banden, geen ventielen. En vandaag pomp ik banden op. Maar liefst 4 keer (niet leuk). Het nadeel van dat vervangbare ventiel is dat als deze niet vast genoeg in de houder zit gedraaid, deze eruit gedraaid zal worden nadat een band is opgepompt met een mini pompje. Het gevolg is dat nadat ik de band heb opgepompt en de pomp van het ventiel draai, het ventiel ermee uit knalt en ik dus met een lege band sta. Alle moeite van het oppompen (250 slagen met het mini pompje bij 30C) voor niks. Grrrrr,..... Nu moet ik dat ventiel dus steviger in de houder van de binnenband draaien en daarvoor heb ik eigenlijk een tang nodig. 

Geen tang bij bij me. Maar nog een keer geluk vandaag. Ergens in het gereedschap van Crankbrothers zit een soort van steeksleuteltje dat exact de goede maat heeft om dat stomme vervangbare ventiel erin te draaien. Ok,.... ik pomp vier keer een band op. De voorhand ging in een keer goed. Bij de achterband knalde het ventiel er twee keer uit maar na nog een keer extra goed vast draaien bleef dat vervangbare ventiel kreng wel goed zitten. 

Samenvatting: geluk, toeval, inventiviteit en een beetje doorzettingskracht. Plus nog wat nadenk werk en de fiets kan er weer 800 km tegenaan. Op naar Chiang Mai.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Bofkont.

eric zei

voorbereiden is nog beter. zo zet ik mijn losse ventielkern vast met loctite. daarmee kan ik de slang loshalen zonder dat de kern eruit gaat. en omdat ik tubeless rijd moet deze er soms uit om latex bij te vullen. dus best handig dat het kan. daarnaast heb ik een ventielkern tooltje (wegent minder dan 5 gram) bij me. en één ding is zeker, vorbereiding is eenvoudiger en zekerder dan geluk inpakken