maandag 9 januari 2017

Park in Siem Raep

Bruine verdorde bladeren liggen op het gras en op de paden van het park in Siem Raep. De bloemenperken zijn uitgebloeid en staan er verwaarloosd bij. De bankjes kunnen een lik schilderwerk gebruiken en het afval mag wel eens worden opgehaald. Er lopen een paar toeristen rond en een hond rolt over zijn rug op het grasveld dat toe is aan een maaibeurt. Cambodja is geen rijk land, alhoewel het in mijn geheugen welgestelder is dan zoals ik net nu voor me zie. Mijn geheugen klopt gewoon niet. Dit park is daar het zoveelste voorbeeld van. Het park is toe aan een opknapbeurt maar dat geldt wel voor meer dingen in dit land. Veel wegen, zo niet alle, zijn toe een opknapbeurt. Of alleen al maar belijning op de weg want die ontbreken echt overal. Of verkeersborden. Ik heb nu 430 km gefietst en ben hooguit vijf verkeersborden tegengekomen. 

Na een paar dagen fietsen en veel gezeur met mijn darmen doe ik vandaag een rustdag. Het liefst wat ik dan doe is uitslapen, in een park een boek lezen en me laten masseren. En dat alles op zijn elfendertigst. Het uitslapen is gelukt, ik heb het ontbijt gemist dat tot 10 uur open was. Daarna heb ik mijn was naar de laundry service gebracht. Vooraf had ik ook nog naar de prijzen van de laundry service van mijn hotel gekeken. Anderhalve dollar voor een paar sokken, 2 voor een onderbroek en twee en half voor een t-shirt. Zijn ze hier nu helemaal van de pot gerukt? Twee en halve dollar om een t-shirt te laten wassen? Voor 3 dollar kocht ik op de markt in Phnom Penh een nieuwe. En nu zit ik in het park, een boek te lezen en te bloggen. Het is hier rustig en dat is prettig. Toch vind ik het jammer dat het park zo verwaarloosd is. In mijn hotel waar ik 60$ per nacht voor betaal is alles spik en span. Super schoon, super netjes, alles nieuw en ruim. De deur van het hotel en de liftdeur wordt voor me bediend. Mijn dure hotel, entree kosten voor Cambodja van 30$ en de entree kosten voor de Angkor Wat tempels, allemaal aardige bedragen. En er zijn veel toeristen, ook dure hotels zitten vol. Maar niks van al dat geld zie ik terug in dit jammerlijk slecht onderhouden park. Waarom wordt niet wat meer van dat geld besteed aan de publieke infrastructuur? 

Geen opmerkingen: