zaterdag 28 januari 2017

Thaise massage

Als het goed gedaan wordt is het prettig, als het fout gedaan een nachtmerrie. Dan vraag je je echt af wat er dan zo goed, prettig of relaxed aan kan zijn. Authentiek Thaise massage kunnen echt vreselijk pijn doen, zeker na een fietstocht van 120 kilometer en meer dan vier uur in het zadel. Na een dagje fietsen zijn mijn bovenbenen vermoeid, stijf en vol afvalstoffen. Mijn nek is stijf. Is het dan prettig om een massage te krijgen? Ja, maar dan wel een goede. Een doorgaans minder pijnlijke exercitie is de olie massage. Dit is in tegenstelling tot de Thaise massage een meer traditionele massage zoals wij hem in het westen kennen. Met behulp van olie wordt er over de spieren heen gewreven. Helaas, is dit ook de massage die bekend staat als de massage met happy ending (lees: een aftrek beurt). Vooraf is niet altijd duidelijk in welke genre de massage zaak valt of wat voor masseuse de hotel receptie voor je regelt als er nergens een massage zaak zit. Die happy ending masseuses kunnen vaak niet eens goed masseren en je moet ook nog zorgen dat ze van je edele delen afblijven. Ik blijf er liever van weg en om zeker te zijn, mijd ik de olie massage nogal eens. Gewoon omdat ik niet weet wat voor zaak het is.

Wat overblijft is dan de authentiek Thaise massage en die is duidelijk anders dan de meesten wellicht gewend zijn. Het prettige van de authentiek Thaise massage is dat er geen bijbedoelingen zijn, het nadeel is dat het heel pijnlijk is. En het is ook alleen maar pijnlijk. Ik zie vaak het nut er niet van in. Zeker na een dag op de fiets is een authentieke Thaise massage een crime. Mijn beenspieren zijn moe, stijf en zitten vol afvalstoffen en mijn nek is stijf. Bij de Thaise massage wordt er niet gewreven maar het is een drukpunt massage. Ze duwen met hun volle gewicht op mijn spieren en mijn ervaring is dat zoiets alleen maar werkt op spieren die al ontspannen zijn. Dan is het nog best prettig. Maar mijn beenspieren zijn bij lange na niet meer ontspannen. Zelfs als ze er licht op duwen, roep ik al AU, met hun volle gewicht erop zou ondraaglijk zijn. Mijn rug is vaak niet veel beter, ook die spieren zijn moe en stijf. Het laatste wat ik dan wil, is dat er een masseuse op mijn rug staat staan en er over heen wandelt. Ja,... Dit leest u goed. Ze lopen over je heen en ze duwen met hun hak op je bovenbeen. Ik heb Thai op die manier 'gemasseerd' zien worden. Alleen als je echt ontspannen bent en jarenlang op deze manier bent afgebeuld is zoiets wellicht draaglijk. Na 120 kilometer asfalt en meer dan 4 uur in het zadel, pas ik voor die ongein. Ik doe ook nog alleen maar Thaise massage na een paar dagen niet fietsen. Dan is het best prettig  en voelt het goed. Alhoewel ik het gewandel over mijn rug en beenspieren weiger maar wat uitgeruster kan ik het harde duwen wel aan. Het voelt ook zelfs prettig. Tenminste, bij een goede masseur of masseuse dan. Ik er ook gehad die met hun elleboog maar ergens lukraak in mijn rug aan het porren waren. 

Het beste alternatief en bijna net zo prettig als een niet foute olie massage is de voet massage. En het geinige hier is dat dit weinig met voet massage heeft te maken heeft en vaak daarom zo prettig is. Van het uur aan voet massage, masseren ze namelijk hooguit 10 minuten je voeten. Ze zijn voornamelijk kuiten, een beetje knie en bovenbeen aan het masseren. Vaak met een mengsel van tijger balsem en olie als wrijf middel. En ze doen meestal ook nog even je nek mee. En dat zijn nu net precies de spieren die bij mij vaak vast zitten.

Geen opmerkingen: