maandag 28 mei 2012

Ik ben echt kerngezond! Geloof me nou maar.

Tesero, 22 mei 2012

Volgende week start ik in de granfondo Marcialonga. Die hebben zoals wel vaker tegenwoordig de eis gesteld dat ik een medisch certificaat moet overleggen dat niet ouder dan een half jaar is. Of een licentie, dat is ook goed. Ik heb ooit een licentie gehad in Nederland. Daarvoor ben ik medisch gekeurd en een jaar later kon ik die verklaring gewoon verlengen door een vragenlijst online in te vullen. Eenmaal gekeurd en je hebt nooit meer zorgen. Wat een lachertje. En die Italianen accepteren dat dan weer. Het volgende lachertje. Maar die licentie heb ik niet meer en ik heb voor de Marcialonga bij mijn huisarts zo'n verklaring gevraagd. Ik voelde me daar in die spreekkamer voor aap zitten. Dokter, ik zou graag van u willen weten dat ik gezond ben. Alsof je de loodgieter belt om te vragen of hij willen komen kijken dat de kraan echt niet lekt. De dokter weigerde overigens. Hij verschuilde zich achter een verklaring van de KNGV. Hij zou als vertrouwenspersoon niet de geschikte man zijn om verklaringen te ondertekenen. Ik ken de man niet eens. Om van het gezeur af te zijn heb ik zelfstandig een verklaring gefaket. Een medische stempel ergens van internet geplukt en een collega met een mooi doktershandschrift laten te tekenen.

Alleen met pakken ben ik die vergeten in mijn tas te stoppen en nu sta ik in Italiƫ zonder. Ik heb nog een week om dit regelen en ik vraag mijn fietsende hoteleigenaar of hij iets kan ritselen. Ik moet lullen als Brugman om de hotel eigenaar een beetje mee te laten werken. Hij begint ook direct officieel te doen. Italie's reputatie dat het lekker corrupt is, valt hiermee ook door de mand. Hij kan wel een afspraak voor me maken bij een sportarts in Verona. Die mag mij dan weer keuren voor het luttele bedrag van 60 euro. Het is je reinste onzin allemaal. De organisator van een evenement wil niet dat er doden of gewonden vallen tijdens zijn koers en zoekt op deze manier naar een uitweg om de schuld ergens anders te gaan leggen. Als ik 150 km ga trainen in de polder is er geen mens die om dit soort onzin vraagt. Ik heb wel eens voorgesteld bij zo'n fiets evenement of ik niet zelf ergens kon tekenen. Als er al iemand verantwoordelijk moet zijn, laat mij het dan aub zelf zijn. Dat bleek vloeken in de kerk. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zoiets te vragen. Niet elk evenement doet aan dit soort onzin. Bij de maratona vorig jaar was er geen gezeur. Gewoon 138 km fietsen over 8 bergpassen en geen mens die vraagt om je wel genoeg conditie hebt. Maar er zijn er meer die een mens zelf laten nadenken. De marathon van Rotterdam doet niet aan dit soort ongein; de 4-daagse in Nijmegen ook niet. Tenminste niet voor zover ik weet. En mijn motor instructeur vroeg ook niet aan me toen ik net met rijles begon, of ik wel wist dat ik geen gordel had noch een airbag. En dat we wel 120 kmh zouden gaan rijden. Als hij dat gedaan, had ik hem voor bemoeizuchtige regelzieke Amerikaan uitgemaakt. Ik ben geen klein kind meer. Ik weet waar ik mee bezig ben. Ook als ik een berg op fiets.

Ik ben in vorm. Gisteren hoopte ik tijdens de lange klim van 6% dat die niet zou stoppen. Gewoon doorgaan; laat dit aub niet ophouden. Het gaat zo ontzettende lekker. Mijn lichaam voelde zich onvermoeibaar en ik genoot met volle teugen van alle lichaamseigen aangemaakte opiaten. Een medische verklaring? Trut op man met je bureaucratische poeha.

Ik laat die medische keuring bij de dokter in Verona voor wat het is. Geen zin in en geen zin 60 euro te dokken voor iets onzinnigs. Ik fake met wat internet speurwerk een nieuwe verklaring. Nog een stempel erbij zoeken en klaar. Bij mijn volgende hotel laat ik dit document uitprinten. Ik vul zelf alles is. Vandaag is het dokter D vd Zetten die de 'keuring' doet. Ik anti-dateer de verklaring op 25 april en ik zet zelf de krabbel van dr vd Zetten. Van deze ingevulde versie laat ik weer een kopie maken. De kopie lever ik later in bij de organisatie van de Marcialonga. Zij kijken er even naar en vinden het vervolgens goed. Ik koop op basis van de 'verklaring' een licentie voor 1 dag voor de prijs van 5 euro en daarmee basta.


Geen opmerkingen: