zaterdag 19 mei 2012

Thunderbirds op de autobaan

16 mei 2012, op weg naar een weekje voorjaarsvakantie.


De weg naar Italie gaat als vanouds over de Duitse autobaan. Het weer is knudde vandaag. Dit lijkt vooralsnog helemaal niet op voorjaarsvakantie. Het is bewolkt en van tijd tot tijd vallen er pittige buien. De temperatuur blijft steken op 9 graden. Ik blijf rijden pauzeer nergens. Ten eerste omdat het vandaag gewoon ver rijden is en en ten tweede omdat niets aan de buitenwereld uitnodigend is om even een ommetje te maken op een parkeer plaats. Op de weg is het druk. In het Ruhrgebied stonden een paarkorte files en verder is er gewoon veel verkeer op de weg. Pas na Stutgart begint het rustiger te worden. Maar nu laat het weer zich pas echt van zijn minst vriendelijke kant zien. Het wordt steeds kouder en het gaat steeds harder regenen. Mijn auto geeft een buitentemperatuur aan van 4 graden en de regen gaat over in hagel en later natte sneeuw. Ik rij Oostenrijk binnen via de Fernpass. Dat is een vrachtwagen col die tot 1200 meter hoogte gaat. De boord computer geeft nu nul graden aan. Het sneeuwt nog steeds en de weg wordt wit. Ik heb meelij met de paar motorrijders die ik zie. Zij hadden zich vast wat anders voorgesteld dan dit. Leuk, even rondom Hemelvaart een beetje toeren op de motor en dan beland je in een sneeuwbui. Zij liever dan ik.

Bij een tankbeurt nabij Insbruck staan er plots 5 Mercedes SLR AMG naast me. Ik vermoed dat zij straks een grotere rekening mogen betalen. Voor wie de SLR niet kent; dit is het topmodel sportauto van Mercedes. Een dikke v12 voorin, rare vleugeldeuren en een zeer laag model waarin je meer ligt dan zit. Het zijn cabrios met een softtop. Later, zie ik ze ook rijden in Italie. Het weer is inmiddels beter geworden en 2 van de 5 auto hebben de softtop opgevouwen en rijden nu kaal rond. Ik schiet in een deuk van het lachen als ik dit zie. Het is net Thunderbuird met de mannen van International Rescue in actie. De auto heeft geen dak meer en ook geen vooruit. Twee rolbeugels boven beide hoofden en beide inzittenden hebben een helm op. Ze zien eruit om een snelle rondetijd op de Nurnburgrring te gaan zetten maar in werkelijkheid tuffen ze met 120 kmh over de snelweg. Het is gewoon hilarisch. 2 kleine kinderen in een groot stuk speelgoed die perse hun oorlogstenu willen dragen. Maar niet beseffen dat ze voor aap staan. Ik hoef geen helm te dragen in mijn auto en ik rij ook 120. Ik heb ook geen last van de windruis. Ik kom ook niet bij van het lachen. This is International rescue; we are saving the world from all its problems with high-tech machines and brave actions. We also do stop for the next traffic light.

Bij wielrennen wil dit soort apenkolder ook wel eens voorkomen. Een man op een gloednieuwe Pinarelo Dogma met Campagnolo record groep en Bora wielen. Een supergelikt profi aandoenend fietstenu en peperdure helm. Geschoren benen en de duurste schoenen die Sidi in het assortiment in huis heeft. En dan als een natte krant een bult van niets omhoog zwalken.

Geen opmerkingen: