woensdag 26 maart 2014

Koud? Seks met een ijsbeer, dat is pas koud


Vandaag geen seks met ijsberen. Ook niet met andere beesten of mensen maar koud was het wel. Ik heb zelden zo zit kleumen op de fiets. Ik was bang van rare beesten onderweg die plots van mij zouden schrikken. Een opfladderend eend, een loslopende hond en een mee vliegende reiger. Al die beesten konden op het laatste moment nog een stomme actie uithalen. Sommige beesten doen dat nu eenmaal. Het verbaast me nog steeds dat dit door de evolutie wetten er nog niet uitgefilterd is. Maar katten die op het allerlaatste moment toch onder mijn voorwiel willen doorkruipen, die bestaan helaas nog steeds. En vandaag had ik niet veel kracht meer in mijn handen om goed te kunnen remmen. Mijn handen waren steenkoud, mijn voeten voelde als ijsklompen aan en zelfs mijn kaken weigerden dienst toen ik een poging deed om een krentenbol weg te werken.

En zo koud wat het vandaag toch niet? Nee, dat klopt maar ik heb ergens halverwege de route een plensbui op mijn dak gehad. Weeronline voorspelde wat miezer regen in het Noorden en Noordwesten van Nederland. Ach, een beetje miezer dat houdt mij niet tegen. Helaas manifesteerde de miezer zich vandaag in de vorm van stortregen en hagel. Ik dacht nog. Als dit miezer is, wat is dan echte regen? De temperatuur kelderde ook direct tot net boven het vriespunt. Schuilen was geen optie, ik zat ergens midden in een polder. Alles wordt nat. Schoenen, sokken, oversokken, handschoenen en de rest van mijn kleding. Zoiets komt niet meer goed. Zelfs al het zou het kwik naar 10 graden stijgen en de zon doorbreken. Een doorregend pak betekent kou leiden.

En kou heb ik geleden. Omdat ik de weg nog niet zo goed ken, heb ik op de terugweg ook nog een stuk verkeerd gereden. Ik zag een bord met Alpen aan de Rijn, Uithoorn en Nieuwkoop. Ik wist niet dat Nieuwkoop een plaats was maar Alpen en Uithoorn waren allebei de verkeerde kant op. Zo heb ik dus een tijdje rondgedoold. Nadat de regen was opgehouden, blijven uiteraard de wegen nog een tijd nat. In Nieuwveen zag ik zelfs besneeuwde autos. Als ik thuis kom, heb ik geen gevoel meer in mijn vingers. Met mijn mond wurm ik mijn handschoenen uit maar ik kan mijn sleutels niet uit mijn wielrentrui geplukt krijgen. Ik moet eerst een ritsje openmaken en ik kan het lipje van de rits gewoon niet vastgepakt krijgen. Gelukkig komt net de buurvrouw naar buiten. Ik leg uit mijn situatie uit en of ze aub mijn sleutels uit mijn trui wil vissen en de poort- en de tuindeur opendoen. Dan kan ik tenminste mijn eigen huis in.

Ik stap met kleren en al onder de douche. Nadat ik een minuut mijn handen onder de koude kraan had gehouden, kreeg ik mijn kleding nog niet uit. De koude kraan voelde niet koud aan, ook niet warm; ik voelde gewoon niets. Onder de douche warmen mijn vingers langzaam op en dan kan ik eindelijk mijn wielrentenue uittrekken. Na 10 minuten stap ik  pas onder de douche uit. Nu maar eens een kop thee klaarmaken en wat eten. Dat heb ik wel verdiend.

Geen opmerkingen: