zaterdag 1 maart 2014

Omloop het Nieuwsblad


Ik sta bij de gordijnen en tapijten zaak en ik lijk een kansloos geval te zijn. Geen vrouw, geen kinderen, geen aandacht. Ik krijg nul  aandacht  van de spaarzaam aanwezige verkopers. Alsof ik niet rondloop met een grote geldbuidel op zak. Misschien komt het ook wel door de blik in mijn ogen. Ik vind dit niet leuk. Het is een moetje. Ik moet nieuwe gordijnen hebben in mijn nieuwe huis. Het is niet zo dat ik voor mijn lol op zaterdagmiddag op de woonboulevard rondwandel. Het was al een gedoe om een parkeerplek te vinden en als ik een woningwinkel binnenstap word ik rap diep ongelukkig. Zucht,… bankstellen, stoelen, geinige accessoires,  keukens, badkamers, nog meer keukens en weer bankstellen. Van zoveel woongenot slaat mij direct de misère toe.

 

Van mijn wielrenhobby is de laatste tijd weinig terecht gekomen. De verhuizing vreet zo zijn aandacht. Klussen is nog best aardig maar na een paar weken dozen in- en uitpakken, opruimen, een fornuis aansluiten, schilderen en lampen ophangen ben ik inmiddels klus moe. Ik heb geen zin meer. Ik heb ook geen zin in die stomme woonwinkels. Ik kom nog wel eens terug als er minder volk is en dat die verkopers uit arren moede toch echt hun aandacht aan mijn moeten schenken. Zo’n stuk chagrijn die ze een stel gordijnen moeten verkopen. Ik ga naar huis om koers te kijken.

 

Vandaag is de opening van het wielerseizoen. De omloop het Nieuwsblad. Alle eerder gereden koersen dit jaar tellen niet. De ronde van Oman, de tour down under en de ronde van de Middellandse zee. Dat is allemaal nep. Dit is de eerste echte wedstrijd. Dit is een koers die renners echt willen winnen. De ronde van Oman is leuk voor de sponsor maar qua aanzien stelt een overwinning daar evenveel voor als een criterium in Varsseveld.  De ronde van het Nieuwsblad, die wil je winnen. En ik wil die koers zien; ik heb weer zin om naar half gedrogeerde renners te kijken die  met oorlogskoppen in een mongolen waaier door het Vlaamsche land fietsen. Vlaanderen is mooi van lelijkheid. Zolang je er niet woont of doorheen hoeft te reizen, is Vlaanderen mooi. Voor de koers en de keuken ga ik graag naar Vlaanderen toe. Het landschap is een lapjesdeken van akkers, dorpjes, grasvelden en vrij liggende huizen. Er zit nul structuur, orde of regelmaat in. Verdwalen is hier de enige optie. En zoals het landschap zo zijn de ook wegen. Een bonte verzameling van klinkers, kasseien, kapot gereden asfalt, bonkige betonplaten en soms een strook echt asfalt.

 

En gelukkig is het vandaag strontweer in België. Het regent, het waait en het is koud.  Heerlijk. Dat maakt de beelden nog mooier. Of eigenlijk lelijker. Maar dat hoort zo. Renners in fel gekleurde regenkleding, verblindende koplampen van motoren en druppels regenwater op de lenzen. Vlaanderen is mooi van lelijkheid. De omloop is een soort mini ronde van Vlaanderen. Als je de omloop kan winnen, dan kan je de ronde winnen. Of andersom. Het is ook een koers die zelden in een massaspurt eindigt. Renners komen solo of in plukjes over de meet. Moe gestreden en geradbraakt geraakt van  200 kilometers rommel asfalt. De renner bij wie alle organen nog op de goede plek zitten, die maakt kans om te winnen.

 

Het is een foto finish tussen Stannard en van Avermaet waarbij de Brit net de rapste is.

Geen opmerkingen: