zondag 13 juli 2014

Geluidsoverlast

Ik ben me dit weekend schandalig te buiten gegaan in het creëren van geluidsoverlast. Niet normaal meer, ik hoop dat de relatie met de buren een niet al te grote knauw heeft gekregen. Ik heb ook nog gefietst maar dat zat echt geen verhaal in dit weekend. Gewoon een lange training tussen de boomgaarden en langs de Lek. Een beetje vorm kweken voor de Rad am Ring die ik over 2 weken ga fietsen. Mijn tuin in het nieuwe huis was er een in de categorie puinhoop. Niet meer onderhouden en vol onkruid. Het aanzien niet waard en totaal onbruikbaar als tuin. Zelfs al zou die onderhouden zijn en er overal nette plantjes groeien, dan nog was het helemaal niets. Er stonden twee bielzen midden in de tuin waar ooit een hangmat heeft tussengehangen en vooral het terras was duidelijk niet doordacht toen het aangelegd werd. Tussen alle tegels zat een gleuf van zo’n 5 cm. Het gevolg is heel veel onkruid en altijd zit er wel een stoelpoot in een groef waardoor je scheef zat. Het was gewoon 2 keer niets maar dat wist ik al toen ik het huis kocht. Dat was het enige wat ik echt totaal anders zou gaan doen. De rest van huis heb ik in tact gelaten. Keuken, badkamer en de houten vloer heb ik lekker laten liggen.

En dit weekend was het tijd dat de mannetjes kwamen om de oude tuin eruit te halen en  de nieuwe erin te leggen. Vier mannen op een zaterdag die ’even’ een tuintje doen. Ik heb geen moment getwijfeld om deze klus zelf te doen of uit te besteden. Puin ruimen en terrassen aanleggen is zwaar werk, daar had ik niet zo’n zin in. Daarnaast ontbeert het me aan gereedschap en de kunde  om het allemaal netjes te doen. Mannetje inhuren dus. Geluidruchtige mannetjes wel te verstaan. Vier kerels van bouwvakker stonden zaterdag ochtend om zeven uur op de stoep. Met groot materieel bij zich en ze beginnen direct. Eerst het mini kraantje naar binnen rijden en dan koffie drinken. Een mini kraantje klinkt weliswaar mini maar het geluid was er niet minder om. Om half 8 ’s ochtends is het dus gewoon kabaal. Eerst wordt met de kraan een perenboom, twee bielzen en nog wat los spul uit de grond gerukt. Daarna mogen de tegels eruit die in een container worden gekeild en mag de grond worden geëffend met een dril apparaat. Nog zo’n kerrie kanon. Zelfs in huis voel ik de trillingen. En als een van de herrie apparaten niet aanstaat dan is het wel de radio die op bouwvakkerssterkte aanstaat. Ongelofelijk foute muziek. Ken je Bingo FM? Nee? Houden zo!

Om 1 uur is gedaan met de herrie. Zes uur later dan de bende van 4 was gearriveerd. Een oude tuin eruit, een nieuwe tuin erin. Alstublieft meneer, klaar terwijl u wacht. Poehee, ik ben een tuin rijker en de rust in de buurt is wedergekeerd. Nou ja, tuin is nog een groot woord. De bestrating ligt erin; ik moet nog plantjes gaan plaatsen en het geheel wat aankleden. Het is nu een grote vlakte  met overal inveegzand dat ik de komend week nog moeten blijven wegen eer alles in de poriën tussen de tegels is weggezakt. En ik heb direct even excuses bij de buren gemaakt. Ik wist wel dat het wat herrie kon opleveren maar niet zoiets.

Geen opmerkingen: