zaterdag 26 juli 2014

Rad am Ring 2014

Een cyclo op de Nürburgring. 6 keer het rondje over de nordschleife plus een stukje van het GP circuit. Goed voor 146,5 km en 2900 hoogtemeters. Ik rij deze cyclo voor de tweede keer en twee jaar geleden finishte ik net onder de 5 uur. Iets wat ik vooraf niet voor mogelijk had gehouden maar ik had óf hele goede benen óf ik ben gewoon voorzichtig in het voorspellen van tijden. Het doel van vandaag is een fles wijn die de inzet is van een weddenschap. Het 'enige' wat ik hoef te doen is de tijd van 4h56m46s uit te boeken te rijden. Rapper zijn dan de vorige keer dus. Echt veel vertrouwen heb ik er vooraf niet in. Ik kan niet altijd top benen hebben.

De eerste 10 km van deze cyclo zijn bijna roman vullend. In een tijdsbestek van nauwelijks een kwartier gebeurt er extreem veel. Daarna is het vooral volhouden, doorgaan en pijnlijden. De eerste paar km gaan licht bergaf en licht bergop. En het gaat vooral hard met 250 man aan opgekropte koerswoede. Drie procent bergop? Niet zeuren en 35 kmh fietsen. Twee procent bergaf? Och, een kilometertje of zestig. En daarna duiken we de afdaling in. Crisis, wat gaat dat rap hier. En wat doen die mensen allemaal op mijn weg? Er is niet zo heel veel ruimte en veel mensen willen een plekje opschuiven, mezelf incluis. Op de eerste kleine hobbel bergop ontstaat een harmonica effect wat ervoor zorgt dat ik met een verkeerd verzet stil kom te staan. Terugschakelen naar het binnenblad vanaf de 50/14 werkt bijzonder rottig met een gangetje van 10 per uur en 8% stijging. Ik raak zo direct de voorste groep kwijt die ik even later weer in beeld krijg omdat er een lelijke valpartij is geweest.

Even later ontsnap ik zelf aan een rotsmak. Met een gangetje van 80 in het uur zie ik pas heel laat een renner met pech die nauwelijks harder dan 40 gaat. Hij zat nog midden op de weg. Halleluja, dat ging echt net goed. Ik kon ontwijken en de renner naast gaf net die 10 cm ruimte die ik nodig had. De volgende afdalingen zijn leuker. De groep is dan allang uit elkaar geslagen en er kan spectaculair hard gedaald worden op de ring. Ik verbeter zelfs mijn daal record wat nu of 94 kmh komt te staan. Na drie rondjes heb ik door dat helt wel snor zit met de vorm. Die tijd van vorig jaar gaat uit de boeken. Het is nu vooral een kwestie van volhouden en doorbikkelen. Nog een paar keer over de hohe acht heen waar de weg 13% stijgt. En ook als de weg niet echt klimt of daalt, stevig tempo blijven maken en goed samenwerken met andere renners. Want aan renners is er geen gebrek. De Rad am Ring is een 24uurs race voor individuen en teams. De hele dag fiets ik volk voorbij en wordt ik ingehaald door de 24 uurs teams. Na 4h50m52s fiets ik steen kapot over de finish. Pffffffffffffff,......... eerst wat uithijgen en een bord pasta scoren en dan op het dooie gemak 8 km terug fietsen naar mijn hotel

Geen opmerkingen: