zondag 5 juni 2022

Bergen, gravel en gedoe met campings

Elf kilometer lang is de eerste klim van de dag. Met 6,8% gemiddeld. Dat wist ik niet echt toen ik de route had uitgestippeld, ik had op de digitale kaart van Michelin gezien dat het een pittoreske route was. Zo'n groen lijntje naast de weg getekend. Plus een boel colletjes, maar geen hoogtemeters erbij. Na een uur klimmen of zo ben ik boven op de col de Fontfroid, waar het nu ook inderdaad kouder is. Behalve dat is er ook een horde vliegen op mijn schijnbaar woest aantrekkelijke zweetgeur afgekomen. Als het zweet opdroogt, haken de vliegen af. De rest van de route blijft op hoogte doorlopen. Ik fiets nog een kilometer of 15 boven de 1000 meter voordat ik de afdaal naar Lamelou les bains. Vijftig kilometer verder en rond lunchtijd. Tijd voor een menu de Bistro. En wat om me heen kijken. Conclusie vooralsnog is dat plaatsnamen met 'les bains' veel mensen in rolstoelen trekken, of krukken, of overgewicht, of alles tegelijkertijd. Ik voel me bijna schuldig om gewoon gezond te zijn.

De rest van de dag verloopt stroever.  Ik fiets terug richting kust en eerste camping die ik op het oog had, sla ik over en ik besluit een dorp verder te rijden. Dat was niet slim. Het stuk naar de kust toe is allemaal wind tegen en ik krijg veel onverharde gravel paden tussen de wijngaarden voorgeschoteld door Wahoo. De route naar de camping gaat via een doodlopende weg en als ik de goede weg volg en bij de camping sta, blijken die alleen mobile homes te doen. Terug naar een camping die ik 4 km eerder zag. Die zouden wel tentjes accepteren, maar eenmaal daar, bleek dat ook een leugen. Grrrrr,..... weer verder, nog meer wind, een weg afsluiting en terecht komen aan de kust met alleen maar mega campings, kermis, pizzerias, ijscotenten en grote glijbanen. Niet echt mijn ding en vaak ook prijzige staanplaatsen.

Dan blijkt er toch nog een gelukje in te zitten na 123 kilometer. Ze hebben plek voor een nachtje en fietsers krijgen een speciaal goedkoop tarief. Tentje opzetten, de was doen en even uitrusten. 

Geen opmerkingen: