Het idee is simpel. Koop een vliegticket naar Barcelona, neem de fiets mee en fiets naar huis. Een fietsdoos is te koop op Schiphol. Maar dat plan was slechts een plan, geen must. Uiteindelijk moest ik natuurlijk wel een keer naar huis maar het hoefde niet perse op de fiets. Naar Portugal fietsen en vanaf daar terug vliegen kon net zo goed. Of niet verder dan Lyon fietsen en dan een trein of bus pakken was ook een van de mogelijkheden. Uiteindelijk ben ik wel helemaal naar huis gefietst, maar achteraf beschouwd vind ik dat niet de beste optie. Het had wel iets stoers en avontuurlijks om ‘gewoon’ naar huis te fietsen en niet smokkelen met een trein of bus. Maar,….de route die ik genomen heb was eigenlijk niet echt de moeite. Vanaf Dijon ben ik redelijk rechtstreeks in noordwaartse lijn via Troyes, Reims en Brussel terug gefietst. De route via Luxemburg was wellicht iets beter geweest, maar ook daar van vermoed ik dat je heel veel saai landschap krijgt. Het stuk vanaf Dijon naar de Belgische grens bestaat uit graan velden. Nauwelijks dorpjes, geen mensen, geen restaurants, geen winkels, niks. Een leeg landschap. Een dag is dat nog wel aardig, maar het verveelt snel. En België? België kun je het beste per fiets vermijden. Het is het meest belabberde wegdek van heel Europa. Merendeels gewoon niet befietsbaar. De volgende keer laat ik noorden van Frankrijk gewoon zitten. Zuid-Frankrijk is namelijk echt overal super mooi en ideaal als fiets vakantie land. Overal spot goedkope campings en in elke dorp is wel een restaurant open met een menu du jour. Bakkers zijn ’s morgens vroeg altijd open en verkopen zoete broodjes en koffie. De wegen zijn doorgaans goed, het landschap is schitterend en hoe kleiner het weggetje, hoe beleefder de Franse automobilist. Op drukke wegen laten ze hun fatsoennormen varen. Geen idee waarom.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Vango F10 Helium UL2. En Vango is niet het merk dat bekend staat om super lichtgewicht trekkerstentjes. Ze maken wel heel veel verschillende soorten tentje, van klein naar groot, maar ook allemaal aan de zware en goedkopere kant. Het is helemaal geen A-merk in de lichtgewicht, grammen scorende, high-tech markt. Deze is voor zover ik weet hun enige poging om ook iets lichtgewichtigs te produceren. En dan is het nog niet eens echt super lichtgewicht. Volgens de fabrikant 1.35 kg, in het echt 1487 gram. Dat is zonder de satéprikkers van haringen van de originele tent en met echte haringen, inclusief alle opbergzakken en reparatie spullen. Fabrikanten liegen wel vaker over de gewichten. Volgens Nemo was mijn tent ook net onder de kilogram, in de praktijk echter 1,15 kg. Voor de haringen heb ik gekozen voor MSR Hook Stake haring. Achteraf een topkeuze. Ik heb geen een haring krom geslagen, ook niet op zeer rotsachtig grond. En de tent is goed! Het zet gemakkelijk op, staat stevig genoeg met 6 haringen, goed waterdicht, ventileert goed en is handig ingericht. De stokken aan voeten- en hoofdeinde geven net genoeg bewegingsruimte en de opbergzakjes boven in de tent zijn echt praktisch. Enige punt van kritiek is dat wat raar oogt dat er 2 spanlijnen door de binnentent heen lopen. In de praktijk had ik er echter geen last van.
- Tent
- Luchtmatras
- Donzen
slaapzak
- Opblaasbaar
kussentje
- Een
t-shirt als hoeslaken over het matras
- 2
wieler tenus, broek plus koerstrui. Slechts een aan gehad en elke dag met
de hand uitgewassen. De ander was reserve als de was niet snel genoeg zou
drogen, maar dat is nooit gebeurd
- 2
afritsbroeken
- 1
onder shirt met korte mouwen, 1 met lange mouwen
- 1 merino
wollen polo met korte mouwen, een met lange mouwen
- 4
paar onderbroeken
- 4
paar wielersokken, 1 paar warme sokken
- Een
fleece trui
- 1
fietsshirt met lange mouwen
- 1 handdoek
- superdun windjackje
- Fietshelm
- Handschoentjes
- Hoofddoek
(Buff), een warme en een hele dunne
- Toilet
spullen
- Ehbo
spullen
- Fiets
reparatie set
- Opladers
plus powerbank
- Waslijn,
wasknijpers en een universele afvoer stop. Zo kun je altijd een handwas
doen
- Scheerapparaat
- Fietsschoen
en sandalen
- Hoofdlamp.
Niet gebruikt. Het was juni
- mini rugzakje. Daar zat nauwelijks iets in. Maar omdat de tassen bijna vol zaten, was het zeer handig om boodschappen in te vervoeren
- Arkel Freelites achtertassen (2*14 l)
- Een stuurtas (rol 14 l maar slechts half gevuld) Hierin zat de tent, matras en kussen
- Een stuffzak met de slaapzak en vuile was op de bagagedrager
- 2 b
oeken, dwarsliggers
- Kona
Jake uit 2013. De term gravel racers was nog niet bedacht en toen heette het
nog een crosser.
- Schwalbe
marathon racer 40 mm. Nul keer lek!
- Triple
Shimano Tiagra 10 speed. 50-39-30 voor en 11-32 achter.
- Tubus bagage drager
- Spd
pedalen
- Naafdynamo.
Niet gebruikt echter omdat de omvormer naar usb stekker kaduuk en ik pas
halverwege mijn vakantie een nieuwe kreeg terug gestuurd. Ik heb elke avond
een paar uur elektriciteit geleend bij het sanitair om de powerbank op te
laden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten