zondag 4 november 2012

Waar is de cross?

Ik heb mijn trainingsrondje van 117 km deze morgen gereden over heel veel bebladerde wegen die er erg mooi bij lagen in de herfst kleuren en ook spekglad waren. Het is nu zondag middag en ik zit te kijken naar Sporza. De tegenhanger van studio sport op de Belg. Ze zenden geen veldcross uit en dat was eigenlijk de reden dat ik de TV had aangezet. Het zal wel iets met televisie rechten zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er zondag niet ergens in BelgiĆ« een veldrit wordt verreden. En die sport is populair bij onze zuiderburen. Een uur lang door de blubber rijden door een stel Belgische renners, aangevuld met wat buitenlands spul die een bijrol in het geheel spelen. Een paar duizend toeschouwers die zich tegoed aan een paar pinten en frieten met stoofvlees. Ik kijk er ook graag naar maar volgens mij hebben ze de TV rechten niet meer en als alternatief zit ik naar een volleybal wedstrijd te kijken in de Belgische hoogste divisie. Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Misschien is dit wel volleybal van hoog niveau en is het goed dat ze aandacht krijgen. Maar de gehele entourage straalt dit niet uit. Het is nogal sneu allemaal. In een sporthal waar een heleboel lijnen op de grond staan is een provisorische tribune gebouwd waar 300 op kunnen plaatsnemen. Het aantal lijnen zegt eigenlijk al genoeg. Dit is geen volleybal zaal maar een gewone sporthal waar straks nog wordt gebadmintond door de veteranen. De tribune zit voor de helft vol. Dat is het dan zo’n beetje. Een wedstrijdje ballen waar wat familie, vrienden en een paar lokale volleybal sportievelingen op zijn afgekomen. 

Maar aan de andere kant is het ook allemaal heel professioneel. Er zijn interviews met coaches en managers die voor een bord met allemaal reclame stickers hun verhaal doen. Ze zijn op live TV en er zijn maar liefste 2 verslaggevers aanwezig. Er is een heuse line-up en spelers worden voorgesteld alsof ze het nieuwe dream team zijn.  De beleving bij de spelers is er ook. Ze spelen alsof ze in de finale van de Olympische spelen staan. Alleen zijn daar geen kinderen van 14 jaar die lijnrechter zijn. Hier wel.

En als dit soort goed bedoelde amateur sport aandacht krijgt op TV, dan stel ik voor om ook mijn wedstrijden maar live uit te gaan zenden. De rondjes op Sloten die ik in de zomer rij kunnen best wel door de NOS worden uitgezonden. Of anders AT5. Drie camera motoren die de koers volgen. Interviews met renners vooraf en na afloop van de koers. Een prijzenuitreiking inclusief het volkslied en ga zo maar door. Het zou zomaar kunnen. Er staat ook altijd wel wat publiek te kijken, dus zo gek is het allemaal niet. Ik zou het ook best geinig vinden. Zoveel aandacht,…. om een wedstrijdje wielrennen voor goedbedoelde amateurs. Zouden die volleyballer dat van zichzelf denken?



Geen opmerkingen: