zondag 28 november 2021

Hallo omikron, dag Delta

Er is een nieuw soort puzzel uit. De naam heeft iets weg van de Sudoko, waarvan ik me nog steeds afvraag of ik de klemtoon wel goed leg. Toen ik de naam hoorde, dacht ik direct, wat voor vaag cijfer raadsel hebben ze nu weer bedacht in Japan. Elke krant heeft er nieuws over, zelfs teletekst pagina 101 staat er vol mee. Voor een sudoko heb ik ooit nog als vorm van tijdverdrijf een geautomatiseerde oplosser geschreven in java. Niet de aller moeilijkste sudokos kon die oplossen, daarvoor zaten er te weinig complexe algoritmes in verwerkt. Maar elke huis-tuin-en-keuken sudoko werd in minder dan een seconde opgelost. Hoe moeilijk zou een omikron zijn? Zo van, kan professor Moderna, Professor Jansen of doctor ingenieur Pfizer er snel oplossing voor bedenken? Of is dit meer een klusje voor de super computer AstraZeneca?

 

Waarom komt na Alpha, en Delta nu plots omikron? Welke logica zit daar nu weer in? Ik denk erover om een prijsvraag uit te schrijven om de naam van de opvolger van omikron te voorspellen. En de winnaar krijgt een vaccinatie bingokaart. Dan mag je alle prikken gaan halen. Moderna, Astra, de hele rataplan. Inclusief booster en booster++. Elke week een prikkie. En voor de vaccinatie wappies een gratis hangslot voor op je deur. Of one-way schroeven om de voordeur permanent mee dicht te timmeren. Die laatste wil ik ze ook wel gratis cadeau doen inclusief pizza bezorg dienst. Voor door de brievenbus.

 

Op teletekst staat nu: RIVM: ZEKER 13 OMIKRON BESMETTINGEN. De capslock bleef even hangen bij de teletekst redacteur. Wat hadden ze dan gedacht bij het RIVM? Dat we een corona variant de toegang zouden ontzeggen. We kunnen niet eens vluchtelingen tegenhouden om naar Nederland te komen. Waarom zou dat dan wel lukken met virus? Alle grensovergangen staan wagenwijd open en dan een lullig vluchtje uit Zuid-Afrika eruit plukken in een poging iets aan een virus variant te doen. Dat is gewoon lachwekkend. Misschien is het een beter idee om betere vaccins te ontwikkelen en de anti-vax-wappies op te sluiten. Of gewoon de boel de boel laten en alle ouderen en zwakkeren aan hun lot overlaten en lekker laten uitsterven. Dat is ook een 'oplossing'.

 

Omikron, 7 letters, 7 cijfers plus 7 speciale characters. Het had net zo goed een klein nieuw woordje kunnen zijn in de puzzel rubriek  van de Volkskrant


Geen opmerkingen: