woensdag 2 januari 2019

Super uitzicht

Ik rijd niet lek, ik rij op Schwalbes. Die uitspraak doe ik wel vaker na een lange vakantie en nul lekke banden. Een deel van deze uitspraak is nog steeds waar, ik rij nog steeds op Schwalbes, maar vandaag stond ik wel voor de zesde keer deze vakantie aan de kant van de weg op een lekke band te verhelpen. Vier keer een stootlek gereden, waarschijnlijk veroorzaakt door een heel klein mini gaatje wat de band heel langzaam liet leeg lopen. Die binnenland ging na de vierde lek de prullenbak in. Daarna was er een gewone lekke band, veroorzaakt door een klein steentje. Dat was tijdens een regen rit met veel onverharde stukken wegens wegwerkzaamheden. En vandaag begaf die plakker het weer. Tijd voor reserveband numéro twee. Qua lek rijden, zit het dus een beetje tegen deze vakantie. Geïnteresseerden Thai die mee staan te kijken bij een reparatie onderweg heb ik daardoor weer wel veel gehad. Een was zelfs zo behulpzaam om echt hulp aan te bieden. Meestal kijken ze slechts toe. Hij ging op de brommer speciaal voor mij een compressor halen. Heel aardig van hem,  maar Franse ventielen en autoband ventielen zijn helaas niet uitwisselbaar. Hij stond wel een beetje glazig naar het ventiel te staren. Ik heb daar wel een verloopstuk voor bij me, maar inmiddels had ik de band al zelf opgepompt gekregen. 

Na drie dagen in Chiang Mai ben ik inmiddels weer op weg voor rondje numéro twee. In Chiang Mai heb ik niet zoveel gedaan, een keer Doi Suthep op fietsen en een poging doen om mijn strava record uit de boeken te fietsen. Plus een beetje rust nemen, lekker eten en een paar massages. Dat Strava record is niet gelukt. Ik had dit jaar een minuutje meer nodig dan twee jaar geleden. Ik geef de schuld maar aan de drie flessen Chang bier en een korte nachtrust door oudjaarsavond. Oudjaar wordt hier een stuk relaxter gevierd dan in Nederland. Ja, er is ook vuurwerk, maar niet zoveel dat je om drie uur 's nachts nog niet kunt gaan slapen. Ik heb geen verhalen meegekregen dat je als hulpverlener moet vrezen voor gebroken botten als je een brandwond probeert te genezen. En op nieuwjaarsdag is gewoon alles weer bijtijds open. 

Mijn tweede rondje vanuit Chiang Mai wordt de Mae Hong Song Loop. Een beetje een klassieker voor Noord Thailand reizen. Ik heb vandaag etappe nummer een gedaan, van Chiang Mai naar Hot en ik ben beland in een eco happy guesthouse met een super uitzicht. 

Geen opmerkingen: