woensdag 13 juni 2018

Twitter download, a big shame


Beste Twitter,

Wat zijn jullie toch een stelletje klungels bij elkaar. Of misschien moet ik zeggen, wat zijn jullie toch een stelletje IT-nerds bij elkaar. Oh wacht, dat klopt ook al niet. Het moet zijn, een stelletje incompetente IT-nerds bij elkaar.  Het zal wel allemaal door die nieuwe privacy wetgeving komen dat ik nu de kans heb om een download te doen van mijn profiel. Maar ik denk dat het beter was geweest om daar eerst een beetje over na te denken. Hoe die download eruit zou moeten zien en testen of zoiets een beetje leesbaar is. Nu heeft Twitter laten zie dat ze lak hebben aan die stomme gebruikers en dat regelgeving maar gezeik is allemaal. Die download van Twitter is non-informatief, samengesteld door een stel incompetente IT-nerds en een gehannes om te openen en te lezen.

Ik krijg een zip file die ik moet unzippen, dat snap ik nog. In de zip staan een dertigtal java script files en een slecht leesbaar readme.txt bestand. Plus drie foto’s waarvan een de extensie .jpeg is vergeten te krijgen. Met de java script files kan ik eigenlijk niet zoveel, zeg maar gewoon niks. Na het lezen van de readme.txt snap ik er iets mee van. Dat lezen van dat txt bestanf is meer een kwelling dan gemak gezien het totale gebrek aan alinea’s, tabs, of andere opmaak. Het is meer een soort van tekst dump file dan een instructie. De .js bestanden die mijn PC heel gemakkelijk herkend als java script bestanden zijn helemaal geen java script bestanden! Ze hebben de domme fout gemaakt om de verkeerde extensie mee te geven. Het zijn namelijk Jason files en die kennen doorgaans de extensie .json. Je moet het net maar even weten. Maar ik ben een halve IT-nerd en ik snap zoiets nog net en ik weet ook nog wat Jason bestanden zijn. Maar ik vermoed dat de argeloze alpha man of vrouw nu al lang was afgehaakt. Jason files zijn een soort van alternatief voor xml bestanden. Dat zijn bestandstructuren waarin zowel meta data als echte data in zit. En die die zijn makkelijk onderscheidbaar. Ik zal een voorbeeldje xml doen:
<mail>
  <from>mijnnaam@hotmail.com</from>
  <to>iemand.Anders@mail.nl</to>
  <cc>een.kopie.lezer@mail.nl</cc>
    <subject>het onderwerp van de mail</subject>
    <text>beste lezer, 
Bijgaand een mail via een xml  structuur ald voorbeeld

Groet mijnNaam
   </text>
</mail>


Zelfs een non-IT, ziet hier een mailtje in en wie de verzender en ontvanger is. Wat de tekst is  en het onderwerp. Xml werkt met tags, dat zijn die dingen tussen deze tekens <>, is een begin tag en </ from> een eind tag. Redelijk te vatten nog.

Jason ziet er ongeveer zo uit:
window.YTD.follower.part0 = [ {
  "follower" : {
    "accountId" : "2934203795"
  }
}, {
  "follower" : {
    "accountId" : "2127552350"
  }
} ]
Ietsje lastiger omdat op het eerste oog goed te kunnen lezen, maar het principe verschilt niet zoveel van xml. Data en meta-data zijn van elkaar gescheiden. Ik zie dat 2127552350 (data) een volger (meta-data) van mij is.

En dat Jason voorbeeld is dus precies wat Twitter mij stuurt. Tuurlijk, hartstikke gaaf allemaal. NOT.

Ik moet eerst als consument 30 bestandsnamen veranderen van .js naar .json. Daarna moet ik een json file viewer downloaden en dan krijg ik te zien dat account 2127552350 een volger van mij is. WAT!!!?? Zeg, stelletje idioten bij Twitter, wat moet ik met deze non-info? Stuur de volgende keer gewoon een plaatje van een mooi berglandschap, een snelle racefiets of een mooie vrouw. Ook totaal non-informatief, maar in ieder geval meer kijk plezier.


Geen opmerkingen: