zaterdag 23 juni 2018

Het Frankrijk plan


Tentje, slaapzak, matrasje, Fiets. Dat is het plan. Zoals altijd zijn mijn plannen vooraf verre van duidelijk, strak  omlijnd, uitgetekend of goed doordacht. Dat maakt het wel zo leuk. Tenminste, ik vind dat leuk. Ik ben niet zo van het plannen. Nu dus ook niet. Ik doe wel een beetje aan voorbereiding, vandaag heb ik nog eens een uitprobeer rondje gefietst op de Kona. Die fiets mag mee op de volgende vakantie. Het plan is als volgt, ik vertrek in Utrecht op de fiets naar ergens in Frankrijk en dan pak ik een trein, bus of vliegtuig terug naar huis. Tijdspanne is ongeveer drie weken en de slaapplaatsen zijn campings en wellicht een keertje wild kamperen.

Er is niet zo heel veel nieuw aan dit vakantie vieren concept. Het is net als fietsen in Cambodja, Thailand of Taiwan alleen neem ik deze keer een tent en slaapzak mee. Dat is eigenlijk het enige verschil. Toch zit ik hard na te denken over elk detail. Aan kookspullen ga ik niet doen. Teveel gehannes en in Frankrijk tussen de middag is lekker en niet echt duur. Ik ga in die kleine pruts pannetjes nooit iets echt lekkers kunnen koken. Maar het ontbijt dan? In een hotel staat ’s ochtend vroeg vaak gewoon een ontbijt buffet klaar. Best handig en lekker. Ontbijten met Rendang en witte rijst en verse ananas als toe. Ik vrees dat zoiets op de gemiddelde camping niet gaat lukken. En eerst vertrekken en dan pas ontbijten, daar heb ik een broertje dood aan. Dat werkt niet bij mij, ik begin de dag gewoon graag met een fatsoenlijk ontbijt. Dus dat wordt misschien ’s ochtend een beetje goed zoeken. Een andere handig dingetje in hotels is het hebben van een stopcontact. Ook vet handig. Tuurlijk op campings is ook wat te regelen maar een eigen stopcontact, of een eigen douche en toilet op de kamer zijn best wel van die handige hotel dingen.

Het tentje en de slaapspullen heb ik inmiddels gekocht en dat was vooral naar grammen kijken. En ook naar prijs. Het is licht op de weegschaal en licht in mijn portemonnee. Het slaap geheel weegt ongeveer 2 kg, dat is met tent, slaapzak en matje. Voor het kussen moet ik nog een oplossing bedenken en een hamer niet ik niet mee. Er is vast wel een behulpzame Nederlander op een camping die een hamer wil uitlenen. Kleding moet ik ook nog uitzoeken en dat gaat ook besparen op gewicht worden. Ik wil graag zo licht mogelijk bepakt gaan fietsen. Want ik wil ook bergen zien. Ik weet nog niet hoe hoog en ook niet hoe lekker het klimmen gaat. Dat is zo’n dingetje van, ik zie het straks wel als ik de eerste bergen tegenkom. Een route aanpassen kan altijd wel. Daarnaast, een vaste route heb ik meestal vooraf toch niet.

Vandaag was even een uitprobeer dagje. Ik heb twee fietstassen mee genomen met onzinnige bagage. Het ging meer om het gewicht en volume dan dat ik iets aan de bagage had. Gewoon een beetje kijken hoe alles aanvoelt en of het fietsen met platform pedalen bevalt. Vooralsnog bevalt het allemaal wel. Nu nog een keer  een dagje kamperen in Nederland om de tent uit te proberen. Maar dat bewaar ik even voor een weekend met wat meer zon en hogere temperaturen.


Geen opmerkingen: