vrijdag 19 mei 2017

Op vakantie naar Zuid Korea

Sommige landen zijn niet in hokjes in te delen. Andere hebben duidelijk het hokje vakantieland. Of moeilijk land, of gedoe-bij-de-douane land, of heel erg koud land. Waar valt Zuid Korea onder? Mijn vorige lang weg vakantie ging vaak naar Thailand, dat is gewoon duidelijk het hokje oosters vakantie bestemming land zonder veel lastig gedoe. Nu ga ik naar Zuid Korea. Dat is niet een land dat bij velen als eerste zal worden genoemd als een leuke ver weg bestemming. Indonesië, Thailand, Brazilië, Peru of Australië zullen eerder genoemd worden. Ik heb zelden iemand gehoord die vol trots vertelde dat Uruguay zijn volgende grote reis zou worden, of Mongolië, of Zimbabwe. Is er is iets mis met die laatste drie landen? Nee, niet echt. Gewoon landen waar je naar toe kan reizen en waar vast ook iets moois te zien is en iets lekkers te eten. Om een of andere duistere reden is er ook zoiets met Zuid Korea. Het heeft jarenlang gewoon niet op mijn vizier gestaan als een vakantieland. Het was gewoon een land, bij mij eigenlijk alleen bekend vanwege de Korea oorlog heel lang geleden. En de details daarvan kende ik ook niet goed. En blijkbaar geld dat voor nog veel meer mensen in deze wereld met reisgenen en wat vakantie budget. Want de toeristische trekpleister nummer een is het Koreaanse schiereiland ook niet in de lonely planet. 

Bij mij nu wel want ik zit in een kist van Lufthansa die me naar München zal brengen om daarna naar Seoul te vliegen. Ik ga samen met mijn vriendin naar haar geboorteland. Kijken, fietsen, eten, proeven, reizen en een nieuwe wereld instappen. Want nieuw is het. Tenminste nieuw voor mij. Een ervaren wereldreiziger ben ik niet. Ok, een paar keer zuid oost Azië en twee keer Amerika en dat was het dan. Wat ik vooral kan herinneren waren de enorme verschillen tussen de landen in zuid oost Azië. Ik dacht in al mijn naïviteit dat Vietnam niet zoveel anders zou zijn dan Laos. Net zo'n verschil als dat je van Portugal naar Spanje reist of van Oostenrijk naar zuid Tirol in Italië. Dat was een soort van beginnersfout van de eerste orde. Alles lijkt wel anders bij een grens overgang in die regio. Laos was een wereld van verschil met Thailand. En over een paar uur ga ik de culture shock Seoul meemaken. Ik verwacht veel neon licht, veel drukte en uiteraard heel veel Koreanen. Na een reis van 15 uur en een verloren nacht kom ik 's ochtend aan in een miljoenen stad. Niet uitgerust, midden in de hectiek belanden bij een zonnetje van 25C. Ik verheug me er nu al op. Eerst nog maar eens een paar uur hangen en wachten op luchthavens en vliegtuigen.

1 opmerking:

Marco zei

Zonnetje van 25C maakt wel veel goed. Ondanks alle stad hektiek.