woensdag 21 oktober 2015

Speed-biken



Zijn vooroordelen waar? Leuke retorische vraag en mijn ervaring is dat het antwoord hier op is, meestal wel. Zo heb ik zelf ook een heleboel vooroordelen over e-bikes en speed-bikes. Maar klopt hier ook iets van? Met die vraag in mijn achterhoofd bezocht ik afgelopen weekend de bike-Motion; dat is zo’n beetje de grootste beurs in de Benelux voor racefietsers en mountainbikes. Een van mijn vooroordelen over e-bikes is dat deze helemaal niets te zoeken hebben op een sportieve beurs. De organisatie dacht daar kennelijk anders over en er was zelfs een heus buitenparkoers waar de e-bikes konden worden getest. Ik wil geen e-bike, ik wil geen speed-bike en ik wil er al helemaal niet op gezien worden. Maar ik wilde ze wel voor een keertje testen. De gewone e-bike die slechts 25 kmh kan, vind ik compleet oninteressant maar de speed-bike die 45 kmh schijnt te kunnen, die onzin wil ik wel eens aan den lijve ondergaan.

Vooroordeel 1: Op een speed-bike hoef je nauwelijks moeite te doen om hard te fietsen.
Helemaal waar! Met speels gemak rij ik 30-35 kmh, even versnellen en ik zit op de 40 kmh. Geen centje pijn, niets vermoeiends aan. De ondersteuning stond op maximaal; dat betekent dat ik er 500 Watt aan vermogen aan de fiets wordt gegeven.

Vooroordeel 2: een speedbike heeft helemaal niets met fietsen te maken.
Half waar. Een speed-bike ziet eruit als een fiets en de gehele zithouding plus de trappende beweging zorgt ervoor dat het net voelt alsof je echt fietst. Het voelt ongeveer alsof je van een 4% helling naar beneden fiets en een beetje moet bijtrappen om de snelheid niet onder de 25 te laten komen. Kracht, vermoeidheid of inspanning zijn allemaal zaken die niet voorkomen bij speedbiken. De snelheid is die van een brommer, het gevoel is van een niet al te steile helling af fietsen.
 
Vooroordeel 3: Je bent beter af met een brommer of een snor scooter.
Helemaal waar! De fiets waarop ik reed, kostte maar liefst 4000 euro. Van hetzelfde merk (Stromer) waren ook fietsen te koop van 6500 euro. Een scooter kost hooguit 2000 euro en van dat geld dat je overhoudt, kun je makkelijk genoeg benzine kopen om 50.000 km te kunnen scooteren. En op een scooter hoef je ook niet meer te trappen.

Vooroordeel 4: Je houdt jezelf voor de gek als je denk dat je toch nog iets doet.
Ook helemaal waar! De inspanning die nodig is om vooruit te komen is vrijwel verwaarloosbaar. Het lijkt nog met meest op een fietsen op een spinningfiets met heel weinig weerstand op een laag tempo.

Toch fijn van de bike-Motion dat ze me de kans boden die speed-bikes te mogen testen. Speed-bikes zijn dus enorm duur nep-fietsen die meer weg hebben van een brommer en iedere berijder mag ik gewoon dagelijks voor de gek houden. Ik stel bij deze ook voor om een nieuwe naam voor de e-bikes en speed-bikes te bedenken. Mijn voorstel is de Luiwammes-fiets. Bedoeld voor echt luiwammesen.

3 opmerkingen:

renzo zei

Ik had er nog nooit van gehoord. Je zou denken aan snelle fietsen. Wel een hele leuke blog hoor!

Unknown zei

vooroordeel 1: Als je met de meeste ondersteuning fietst hoef je niet veel moeite te doen inderdaad. Ik fiets bijna altijd met minder ondersteuning en dan moet je best nog wel een inspanning leveren. En met 2 x 27 km daags heb ik toch maar 1,5 uur beweging. Anders zat ik daags bijna een uur in de auto.

Vooroordeel 2:`Voor mij is het gewoon fietsen. Ik merk vrijwel geen verschil met mijn ritjes op mijn niet elektrische atb of racefiets die ik regelmatig maak.

Vooroordeel 3: Vergelijking met een scooter of brommer is niet te vergelijken. Bovendien hoeft een pedelec niet meer te kosten dan 2750 euro.

Vooroordeel 4: Als je 1,5 uur redelijk doortrappen hetzelfde vind dan helemaal niets doen dan klopt er iets niet...

Oftwel hier het verhaal van een zeer tevreden Pedelec gebruiker (Stevens Etriton) tegenover het verhaal van een notoire tegenstander...
Ik kan het iedereen aanraden voor wie de afstand woon/werk te groot is en niet eerst onder de douche wil als hij op het werk is aangekomen.

Tjeerd

Borke zei

Volledig mee eens Tjeerd.
Ik doe dagelijks 60km voor mijn werk. Iedere werkdag. Tot september 2015 met ofwel een crossfiets, ofwel een racefiets. Vanaf september bij slecht weer met een snelle Pedelec.
Ik hoef er niet perse 45 mee te rijden, mijn gemiddelde ligt zelf slecht een paar km hoger dan met de racefiets. Ongeveer een 32km per uur. Ik heb wel nogal wat bochtenwerk. Het is in ieder geval een aanrader. Veel interessanter dan met de wagen op de drukke wegen. Je kan zelf kiezen hoeveel ondersteuning, en ja ik ben zelfs nog bezweet als ik aankom. Ik ben uiterst tevreden over mijn beslissing. Maar wees wettelijk in orde, en draag een helm. Maar negatief gedoe over een snelle Pedelec is nergens voor nodig, het is zelfs een aanrader voor de lange afstand.