woensdag 17 juni 2015

Vrouwenvoetbal

Van wielren verhalen komt voorlopig toch niets terecht. Het gebroken bekken gaat me nog een tijdje immobiel houden maar daardoor hou ik wel tijd over om andere sporten te beoordelen. Of in dit geval beter te veroordelen want ik heb het niet zo op vrouwenvoetbal.

Ik dacht altijd dat vrouwenvoetbal eigenlijk niet om aan te zien was, bijzonder matig van kwaliteit en dat de dames het aanzien niet waard waren. Maar nu ik een paar wedstrijden op Eurosport heb gezien, weet ik beter. Dat vooroordeel van mij blijkt gewoon een waarheid als een koe. Nu weet ik gewoon zeker dat vrouwenvoetbal door boerse meiden word gespeeld en dat het niveau bedroevend is. Een vrouw in een voetbal tenue stopt per direct om er als vrouw uit te zien. Ja, ze hebben nog steeds lang haar en ja, er is nog steeds een taille en de meeste hebben ook borsten. En toch ziet niks er nog uit als vrouw. Kicksen, scheenbeschermers, voetbalbroek en trui erbij en het is niet meer om aan te zien. In nagenoeg elke sport kiezen vrouwen voor een ander en meer vrouwelijk tenue dan hun mannelijke evenknie. Rokjes bij tennis en hockey, en een turnpakje ipv van een lange heren turnbroek en strakkere kleding bij volleybal dames. 

Sommige vrouwensporten worden daardoor ook weer draaglijk om naar te kijken. Ik geef direct toe dat de rokjes reden numero een is om naar damestennis te kijken. Want als sport is het maar matigjes om naar te moeten kijken. Dit klinkt wellicht wat seksistisch en dat is het in feite ook. Maar vrouwensporten is vaak gewoon het aankijken niet waard. Sport is namelijk een mooi schouwspel zolang het spectaculair is. Zodra er een zweem overheen komt van, hmm dat zou ik zelf ook nog kunnen, dan is het kijkplezier eraf. Daarom is sport op tv een mannen ding. Mannen zijn nu eenmaal groter, sterker, gespierder, rapper en weet ik wat al niet meer. Mannen sport is spektakel. Vrouwen sport is slap gedoe. Het wordt uitgezonden als politiek correct moetje, niet omdat er een sportliefhebber op zit te wachten. En als er een sport is waarvoor deze uitspraak waar is dan is het wel vrouwenvoetbal. Mensonterend is het. Waarom gaan die dames niet turnen, of kunstschaatsen? Over sierlijkheid en gratie gesproken, daar komt hun lichaam pas tot hun recht.

Alles maar dan ook echt alles aan vrouwenvoetbal is lelijk. De dames zien er in de mannen tenues uit als boerse potten en voetballen kunnen ze niet. Ze ontberen domweg de kracht en snelheid om voetbal spectaculair te laten ogen. Maar die oranje vrouwen van ons spelen nu wel een WK en dus is de NOS genoodzaakt om daar aandacht aan te geven. Godzijdank is het wel in Canada en is alles dus op onchristelijke tijden; zo missen we gelukkig nagenoeg alles. En straks worden ze ook uitgeschakeld door Duitsland of Japan. Mooi zo. Opgeruimd staat netjes. Geen aandacht er meer aan besteden en naar gedrogeerde renners gaan kijken in de Tour. Over twee jaar echter, in 2017 is het EK vrouwenvoetbal nota bene in Nederland. Dan krijgen we dat amateuristische hobbezak voetbal waarschijnlijk weer in beeld. Waarom dan toch? Ik misgun die vrouwen niks hoor. Iedereen mag van mij sporten en hun eigen sport kiezen maar ik hoef toch niet overal mee geconfronteerd te worden? Beste NOS, Laat voortaan aub alleen de mooie interessante en spectaculaire sporten zien! Vrouwenvoetbal, snelwandelen en Anky van Grunsven gaan nu per direct in de categorie dat-hoeven-wij-nooit-meer-op-TV-te-zien.

1 opmerking:

Marco zei

Niks mis met een lekker potje voetbal.