zondag 28 juni 2015

Maarten Ducrot

Beste Maarten, geachte heer D,

Ik moest wel naar je luisteren vandaag; ik had geen keus. Helaas maar uiteraard ook volkomen voor de hand liggend werd het NK wielrennen niet door het Belgische Sporza uitgezonden maar de NOS. En dus luisterde ik vandaag naar Dijkstra en Ducrot. En nu werd me ook weer duidelijk waarom ik altijd naar Sporza kijk als er koers is. Of Eurosport als Sporza de koers niet uitzendt. Ik geef toe, dat is een zeldzaamheid maar het criterium du Daupiné en de Tour de Suisse waren niet te zien bij onze zuiderburen. Eurosport zond zelfs de route du sud uit dit jaar. Een kleine koers in de Pyreneeën waar zelden echt grote ploegen aan de start staan maar waar dit jaar én Contador én Quintana aan de start stonden. Maar de derde rit in deze vierdaagse, de koninginnenrit over drie cols van de eerste categorie, werd dan weer niet uitgezonden. Ook lekker onbegrijpelijk. 

Wat voor mij ook onbegrijpelijk is, beste Maarten, is dat je nog altijd commentaar geeft bij de koers. Waarom dan toch? Hetgeen wat me opvalt is dat je alleen maar over de koers kan praten die we nu zien. En dat ik op een toon wordt aangesproken alsof ik naar het jeugdjournaal zit te kijken. Dit is niet de Tour de France waar je commentaar geeft. Dat is een koers waar Jan en Alleman naar kijkt, ook veel niet wielerliefhebbers. Dit is het NK wielrennen. Je moet wel heel erg van de koers houden en jezelf te pleuris vervelen op een zaterdag middag wil je naar deze wedstrijd gaan kijken. Nu kijken er echt alleen de diehards. Dus waarom toch die toon alsof ik een 12 jarige scholier ben die moet worden opgevoed in het klappen van de zweep van de wielrennerij.  En dan dat geklets over de koers van vandaag; alsof daar iets over te vertellen is. Goh, er is een kopgroep en er is een peloton. Dat hebben we echt nog nooit eerder gezien en ook dat het peloton het niet eens kan worden over wie er moet gaan rijden om het gat te dichten. Ook dat is niet echt iets nieuws, hoor. Je doet net alsof dat voor het eerst ooit gebeurt. Dat zoiets nog nooit is vertoond, met de nadruk op nooit Je hebt toch wel eens vaker een koers gezien, beste Maarten. 

Goede tip, kijk eens naar Sporza. Die klappen ook over de koers maar dat doen ze tussen het oeverloze gezwets door. Die gasten kletsen een beetje over de koers in zijn algemeenheid, over wat er in de kranten staat geschreven, over het weer, de hotels, de restaurants onderweg in de Vuelta, de tweets van renners, wat verhalen uit het verleden en ga zo maar door. Het is gewoon gezellig geklets en als er iets gebeurt in de koers wat het vermelden waard is, onderbreken ze hun verhaal even om te duiden wat er gaande is. Want de grap is namelijk dat wielrennen een doodsaaie sport is om naar te kijken en waar zelden iets gebeurt. En dan zijn er ook nog de beelden die voor zich spreken. 

Beste Maarten, hierbij een tip voor de aanstaande Tour, neem de koers niet zo serieus. Vertel gewoon een paar smeuïge verhalen. Klets wat over kasteeltjes onderweg, in welk pesterig klein commentaarhokje je zit, of de ronde miss van de gele trui al gespot is en meer van dat soort onzin. En laat die lyrische retoriek van je over de wielrennerij maar achterwege. Voornamelijk vanwege het feit dat er toch geen mens er op zit te wachten een ook vanwege het feit dat er toch geen barst klopt van al die vage heroïek. 

Geen opmerkingen: