dinsdag 19 mei 2015

Ziekenhuiseten

Ziekenhuiseten is een term waar een negatieve connotatie aan hangt. Geen restaurant ter wereld zal dit ooit op zijn menukaart zetten, het stoot klanten af. Oh, je kunt hier ziekenhuiseten bestellen. Nou, dan zal de rest van de kaart ook wel niets zijn. Het zit hem ook in het woord ziekenhuis. Een ziekenhuisbal of een ziekenhuisdieet, nog twee van die woorden met een negatieve bijklank. Als je voor een net bestaand neutraal woord het woord ziekenhuis plakt dan is bijna direct een rottig ding. Ziekenhuismatras.

Ik eet nu al een week lang ziekenhuiseten. En ze doen echt hun best hier in het Antonius ziekenhuis om het goed te laten zijn. Er is keuze, de groente zijn niet tot pap gekookt. En we krijgen ook wel eens rijst ipv aardappels. Het zit hem vooral in de smaak. Wacht, dat moet ik anders formuleren. Het zit hem vooral in het totale gebrek aan smaak. Nagenoeg alles hier is kraak nog smaak. Zo stoot je niemand voor de voeten. Klachten als het is te pittig, of te zout, of ik lust geen basilicum. Die zullen ze hier niet echt niet krijgen.

Om bijvoorbeeld is een opsomming te geven wat ik de afgelopen dagen allemaal heb gehad.
- gemengde groeten: dat zijn doperwten, wortel, koolrabi en sperziebonen uit de diepvries Tien minuten gekookt, afgegoten en geserveerd. Er zaten nul kruiden in en de smaak was idem dito.
- kerriepuree die vakkundig met een ijslepel als mooie halve bolletje geserveerd waren. De puree was geel maar kerriesmaak heb ik niet kunnen ontdekken.
- tot prut gekookt spitskool. Mijn overbuurvrouw is er s nachts misselijk van geworden.
- gortdroge kalkoenfilet.
- komkommer salade zonder dressing of kruiden.
- zal ik doorgaan?

Er zitten ook dagen bij dat ze het wel lukt iets appetijtelijks voor te schotelen. Het vispotje, op smaak gebracht met zelf meegenomen sambal, was best lekker. Maar het menu voor vanavond is om te huilen. Ik kan kiezen tussen niet-lekker en smaakloos. Ik heb echt geen zin in prei a la crème of bloemkool met crèmesaus. Die gehaktbal met zigeunersaus hoeft van mij ook niet. Ik vermoed dat elke rechtgeaarde zigeuner zich tot op het bot beledigd zou voelen als die wist wat hier onder de noemer van zijn volk geserveerd werd. De kruidenpuree zonder kruiden ga ik ook links laten liggen. Het formulier voor het avond eten heb ik ook niet ingevuld. Een grote streep ontsiert nu het formulier, aangevuld met de tekst, ik wil LEKKER eten!!!

Geen opmerkingen: