vrijdag 22 mei 2015

beproeving van sociaal gedrag

"Klop klop"
"Bezet, ik ben bijna klaar"
"Hoe lang nog ongeveer?"
"Als op ik op die toon wordt aangesproken, dan geef ik geen antwoord meer"
"Excuus. Zo bedoelde ik die niet. Ik wilde gewoon even hoe lang het nog duurde. Is dat 1 minuut, 5 minuten, 10?"
...

Stilte. Nou lekker dan. Mijn gesprekspartner aan de andere kant van de deur geeft geen antwoord meer. En ik wilde alleen maar weten hoe lang hij nog nodig had in de rolstoelen douche. Ik zat klaar met mijn handdoeken, washandje en zeep. Patiƫnt zijn in een ziekenhuis lijkt wel een beproeving in sociaal gedrag. Dit is niet het eerste 'gezellige' gesprekje dat ik heb gevoerd deze week. Het is vaak op mijn tenen lopen om patiƫnten niet voor de voeten te stoten. Nu snap ik ook wel dat niet iedereen hier in zijn goeie hum zit en er de pee in heeft met gebroken botten in het ziekenhuis te liggen en een revalidatie periode van weken in het vooruitzicht te hebben. Toch heb ik de indruk dat er ook meer dan gemiddeld aantal notoire zeikerds hier liggen. Ik heb dan ook medelijden met het verplegend personeel hier. Ik denk dat ik er niet goed tegen zou kunnen om zo vaak gezeur aan mijn kop te hebben. Gelukkig voor het personeel is het voor hun een baan en kunnen regelmatig naar huis en bij familie en/of vrienden wat stoom afblazen. Die keuze heb ik niet. Ik moet nog een weekje.

Nu ik erover nadenk, ik ben misschien ook niet even gemakkelijk. De dame die gisteren het voedselformulier kwam ophalen, was ook een beetje geagiteerd door mijn baldadige actie om er een grote streep doorheen te halen en de tekst, ik wil LEKKER eten, er op te schrijven. Het was natuurlijk niet haar schuld. De kwaliteit van het eten is aan de magere kant omdat er in hogere echelons is besloten om het goedkoper aan te pakken. De dames die het eten uitdelen krijgen wel als eerste de klachten. Daarom zal ik ook maar een poging doen om er hier het beste van te maken. Ik lig hier nog wel een week en als we nu allemaal ons best doen om het gezellig te houden dan is dat echt voor iedereen prettiger.

Geen opmerkingen: