maandag 25 mei 2015

Thuis

Hehe,.. Poehpoeh,..
Ik ben weer thuis na twee weken ziekenhuis leed en dat voelt goed. En niet zomaar goed maar om een heleboel redenen goed.

 Twaalf redenen waarom thuis zijn zoveel beter is dan een ziekenhuisleven.

1: Buitenlucht. Het is onvoorstelbaar dat je als patiënt niet wordt bloot gesteld aan buitenlucht. Zelfs gevangen hebben het voorrecht om 1 uur per dag te worden gelucht. Maar als patiënt leef je 24 uur binnen.

2: Ziekenhuiseten. Smaakloos, inspiratieloos, goedkoop, gortdroog vlees, stuk gekookte groente en nauwelijks keuze. 

3: Andere patiënten. De meeste patiënten hebben al genoeg aan hun eigen ellende. Ik heb een verzameling vieze geluiden, geuren en beelden op mijn netvlies staan die ik niet zal gaan verwoorden. Het is te ranzig voor woorden en ik denk dat u als lezer het prettiger vind om hier geen detaillistische verhalen van te lezen.

4: Snurkers. Een zaal, 4 patiënten, tenminste een notoire snurker.

5: Ziekenhuismatras. Lang leve mijn tweepersoonsbed.

6: De stank van stoma zakje dat wordt verwisseld.

7: Zeurende dementerend bejaarde die je constant met priemende ogen aankijkt.

8: Ziekenhuiseten.

9: Alarmen. Heel vaak gaat het alarm van apparaat af. En de verpleging heeft het zo druk dat ze dat ding niet a la minute kunnen uitzetten. Bliep, bliep, bliep, bliep, bliep, bliep, bliep, bliep, bliep. ....

10: Het ziekenhuis personeel is aardig en doet ontzettende hun best maar omdat het een grote organisatie is, ontkom je er niet aan om heel verschillende mensen te spreken. Drie zaalartsen, drie fysiotherapeuten, twee chirurgen, zeven voedsel assistentes en 14 verschillende verpleegkundigen.

11: Ziekenhuiseten. Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken. Lekker eten is een onbeschrijfbaar genot. Niet alleen het lekkere eten maar ook het vooruitzicht om de volgende dag weer lekker te eten. Het is niet voor niets een gezegde dat de liefde van een man voor een vrouw via de maag gaat. En andersom natuurlijk ook maar het gezegde stamt nog uit het pre-emancipatie tijdperk. Als patiënt krijg je al genoeg ellende over je heen, je eigen ellende, die van anderen plus de onlosmakelijke ellende van in een ziekenhuis liggen. Dat kleine hoogtepuntje van een smakelijke maaltijd elke dag kan nu net die oppepper zijn om het een beetje vol te houden.

12: En tot slot, thuis is er rust. Geen geluiden op de gang, geen geluiden op de kamer, geen gesprekken van andere patiënten en geen gekakel van andermans bezoek. In een ziekenhuis is 24 uur per dag medische zorg aanwezig. Een arts, apotheek, chirurgie, fysiotherapeuten en röntgen apparatuur is allemaal per direct beschikbaar. Maar herstellen en uitrusten gaat thuis veel beter. En ik ben nu niet hulpbehoevend meer. Ik moet weer op krachten komen en godzijdank kan ik dan in mijn eigen huis en in mijn eigen bed.

1 opmerking:

Marco zei

Nog even doorzetten en je kunt thuis een 5 gangen menu laten bezorgen!