dinsdag 3 juni 2014

Klussen is slecht voor de vorm


Vier dagen weekend. Het zijn er geen acht zoals dat van het paasweekend maar het is toch nog steeds een lang weekend. Tijd om eens aan de wielervorm te werken. Vier dagen hard trainen en dan 4 dagen rust. Zoiets doet wonderen voor de benen. Het weekend is inmiddels voorbij en hard getraind heb ik maar de vorm is er niets beter op geworden. Het rondje fietsen van vanavond leerde mij dat er nog niet veel soeps in de benen zit. Het liep niet echt. Niet gemakkelijk aan 30 in het uur rijden zonder het gevoel te hebben dat het ook maar enigszins moeite kost. En hoe komt dat? Klussen. Klussen is slecht voor de mens.

Op Hemelvaartsdag was het een grote druilerige bende buiten. Ik mocht dat wel vrij hebben maar 12 graden, veel miezerregen was niet echt aanlokkelijk om de koerskleding aan te trekken en 5 uur buiten te gaan spelen. Dan nog liever een klusje doen dat na de verhuizing nog lag te wachten. Nieuwe plinten leggen. Dat klinkt als een klusje van een paar uur maar het kostte me meer dan een dag. De oude plinten wilde namelijk niet van de muur af en de nieuwe plinten zijn van echt eikenhout en die moesten verzaagd worden. Daarnaast stonden er ook nog wat meubels in de weg. De volgende dag had ik spierpijn in mijn benen en pijn in mijn rug. Leuk hoor, klussen. Maar de plinten liggen er dan weer wel mooi bij. Dat dan weer wel. En behalve een verzameling plinten heb ik op zondag samen met de buren ook nog een schutting afgebroken en een nieuwe neergezet. Het gevolg was nog meer spierpijn en hele verzameling splinters in mijn handen. Wederom de conclusie dat klussen niet echt mijn hobby is. Maar ja, er staat nu wel een nette schutting.

En tussen al die klus inspanningen door heb ik in dat lange weekend ook nog eens 240 km gefietst. Op zaterdag zelfs 150 km en dat niet van die makkelijk kilometers. Nee gewoon, het oude vertrouwde beulswerk. Op de fiets naar Sloten, daar 60 km koers rijden en dan weer de 45 km naar huis fietsen. Dat soort dingen hakt er wel in. Ik sta in mijn roze trui bij de koerstafel en ik schrijf me in.
“Naam?”
“Nairo Quintana”, ik heb tenslotte roze trui aan en Quintana gaat vandaag de giro winnen. De man achter de inschrijftafel kijkt me aan alsof ik Sinterklaas ben. Hij begreep de grap niet zo goed. Nadat ik mijn echte naam noem, krijg ik mijn startnummer.
“nummer 70, daar tekenen”
De koers werd deze keer opgeleukt door de dames schaatsploeg van Aktiva. Die zijn bezig met hun zomertraining en kennelijk hebben ze geen licentie gekocht om bij de dameskoers mee te rijden en nu deden ze dus maar hier mee. Ach, vier jongen meiden in strakke wielrenpakjes die een beetje hard kunnen fietsen. Ik kan soort dingen wel waarderen. De vorige keer reed er op Sloten een olympische handbiker mee. Dat zag er wel een beetje gek uit. Halverwege koers werd ik plots ingehaald door een driewieler. Een handbike bestaat uit twee achterwielen en een voorwiel dat met de armen wordt aangedreven. Vooral de lage houding van de handbiker zorgt ervoor dat het nog best rap gaat.

Als ik nu de komende tijd eens ophoud met allerlei vermoeiende klusprojecten dan bestaat er nog een kans dat ik in vorm raak voor de Vaujany over 4 weken.

Geen opmerkingen: