zaterdag 28 juni 2014

Tandwieltjes stress

De dag voor een cyclo is een traditionele dag voor rust, fiets poetsen en startnummer ophalen. En verder een beetje eten en slapen. Het is voor velen vaak ook een dag voor tandwieltjes stress. Om de taalpurist en de werktuigbouwkundige even gerust te stellen, ik weet ook wel dat het officieel kettingwielen zijn maar als je daarover begint, staat elke wielrenner een beetje achter zijn oren te krabben. Tandwieltjes stress ontstaat als mensen net niet helemaal goed getraind naar de Alpen vertrekken en er na een paar dagen achter komen dat hun meegenomen kleinste verzet toch wat aan de optimistische kant was. De bergen blijken toch vaak langer en steiler en de conditie valt tegen. Gemiddeld genomen kun je stellen dat hoe slechter de conditie van een renner is, hoe fouter zijn verzet. Niet-getrainde renners komen met een 39*25 als kleinste verzet aanzetten. Dat zijn geen grappen, ik heb ze vandaag echt gezien. De profs rijden met een 39*25 verzet de bergen op. Wat dacht je dan als polder renner? Ach, die viaducten en de Amerongse berg kom ik allemaal makkelijk omhoog. En die laatste is ook ergens 6%, dus in de Alpen zal ik daar toch wel mee weg komen? Fout, helemaal 100% fout.

Gelukkig zit er in Bourg d'Oisans een fietsenmaker die dat allemaal met een glimlach oplost. Een compact crankstel, een 12-29 cassette? Tuurlijk meneer, wordt geregeld. Binnen een kwartier zit alles erop. Goed, je betaalt wel de hoofdprijs en webshop prijzen zitten er niet in maar je kan wel met een gerust hart de cyclo rijden.

En vandaag heb ik ook last van tandwieltjes stress. Met mijn conditie is niets mis, met het 34*27 verzet ook niet. Maar nadat ik mijn fiets een poetsbeurt heb gegeven, schakelt de achterderailleur niet meer lekker. Ik zit uren te pielen en ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik snap er gaan bal van want voor de poetsbeurt liep alles nog als een zonnetje. Pas na heel veel sleutelen, heel proefrondjes en uiteindelijk toch maar een nieuwe ketting, wil alles vlot schakelen. Ik was uit pure ellende bijna in die rij bij de fietsenmaker aangeschoven.

Geen opmerkingen: