vrijdag 27 december 2013

Doi Inthanon

De hoogste berg van Thailand is Doi Inthanon en telt 2565 meter. Het berggebied in het noorden van Thailand behoort tot de uitlopers van de Himalaya. De verre uitlopers, wel te verstaan want in vergelijking met het Nepalees hooggebergte stelt dit natuurlijk niet heel veel voor. Maar de Thai komen wel graag en masse naar deze berg toe. Zeker in de winter als er in de vroege ochtend het zeldzame fenomeen van vorst kan worden aanschouwd.

Mijn trip door Laos,is wat korter geworden dan vooraf gepland, voor zover er al een planning was en ik ben wat eerder terug in Chiang Mai dan de bedoeling was. Vanuit de tweede grootste stad van Thailand is het 104 km fietsen om de top van deze berg te bereiken. Teveel voor een dagtrip want die 104 km moet je ook weer terug fietsen. Daarom plak ik nog een mini driedaagse trip aan mijn vakantie vast. Op dag een fiets ik naar Chom Thong, dan een keer de berg op en af en daarna weer terug naar Chiang Mai. De eerste dag zou goed moeten zijn voor 70 km maar ik maak er 93 km van, gewoon omdat ik mijn hotel niet kan vinden. Ik had via booking.com iets gereserveerd maar eenmaal op de bestemming aangekomen kan ik dat stomme hotel niet vinden. Na heel veel verkeerd rijden en zes keer vragen lukt het me om dat ene achteraf straatje te vinden waar het hotel ligt. Er stonden nergens Romaanse tekens en alles was in het Thais. Stelletje stiekemerds.

En vandaag ben ik de berg op gefietst. Ik was de enige fietser tussen alle brommers, pick-up trucks en mini busjes. Vergelijk dat maar eens met een lukrake dag in juli op de Ventoux. De route is eenvoudig, 45 km omhoog fietsen en soms een klein stukje dalen en daarna 45 km omlaag fietsen met een paar stukjes klimmen. De stijgingspercentages liegen er wederom niet om. Naarmate de klim vordert, duren de klimmende stoken langer en stijgen de percentages. Het gemeenste stuk in de route was een strook van 2 km lang die me 282 meter hoger bracht. Daarna zwakte het percentage af tot een normale 10%. De lange route met alleen maar klimmen en de steile stroken maken het er een echte verwoestende klim van. Ik overwin in totaal 2553 hoogtemeters vandaag.

De top ziet er boven uit zoals een top er eigenlijk altijd uitziet. Een restaurantje, een topbord, veel mensen en geparkeerde auto. Een observatorium, voedsel stalletjes en een souvenir winkel. Ik koop daar een nieuw warme muts met de tekst Doi Inthanon in het Engels en in het Thais. Daarnaast krijg ik meer dan gemiddeld aandacht. Ik maak een foto van het bord met mezelf en de fiets erop. En spontaan willen er nog wat mensen met mij op de foto. In de afdaling gaat het soms ziedend hard. De max komt uit op 83,5 kmh wat best rap is voor een fiets waarvan de achter rem nog maar nauwelijks werkt. Maar de weg was goed en er was weinig verkeer. En die voorrem werkt dus retegoed. Nu even eten en morgen eens rustig terug fietsen. En dan nog twee daagjes de toerist uithangen in Chiang Mai.

1 opmerking:

Marco zei

Keihard die berg afraggen zonder achterrem, zo ken ik je weer. En natuurlijk het snot voor je ogen fietsen bergop. Goed bezig zo.

Geniet er nog maar van, want zo zit je weer achter je bureau naar een scherm te staren.