zondag 8 december 2013

Bagage toeristen

Ik fiets vandaag nog een relatief makkelijk etappe van 104 km van Chiang Dao naar Ban Tha Ton met alleen een beetje klimmen in het begin van de route, daarna is alles vlak. Meer dan 7% wordt het nergens en de langste klim van de dag is vier km met 5%. 'S ochtends tref ik een Nederlands echtpaar op de fiets. Ze trekken negen weken op de fiets door Thailand. Ze hebben al veel in Europa gefietst toen ze nog werkten en nu fietsen ze voor het eerst in den vreemde. Ze zeulen bagage mee en niet zo zuinig ook niet. Beiden hebben een stuurtas en twee achterassen. Die achtertassen gok ik ongeveer op 25l per tas. Dat is even groot als de tassen die ik bij me heb. Alleen die van mij zitten nauwelijks vol. Bij het echtpaar wel. Behalve dat ligt er bovenop de tassen nog een extra bagage rol van een liter of 40 en die zit ook vol. Bij allebei een rol wel te verstaan. Niet alleen de man die doorgaans wat meer bagage kan meezeulen. Ook zij heeft voor 90 liter aan bagage bij zich. Ik vraag of ze een tent bij zich hebben en wijs daarbij naar de bagage rol. Ik krijg te horen dat daar ook kleren inzitten en dat ze gewoon in hotels slapen. Wat jij bij hebt is wel heel minimaal, krijg ik te horen. Als je langer op vakantie gaat, heb je ook meer nodig is hun redenering. Bagage weegt ongeveer 0,3 kg per liter. Dus ik heb iets van 10 kg bij me en zij 25 kg per persoon. Wat moet een mens met 15 kg meer kleding als je negen weken reist ipv vier? Schiet mij maar lek maar begrijpen doe ik zoiets niet. Als het gaat klimmen zeg ik gedag. Een gewichtsverschil van zo'n 30 kg (verschil in fiets + bagage + lichaamsgewicht) plus een leeftijdsverschil van zo'n 30 jaar zorgt ervoor dat ik een stuk rapper kan klimmen.

1 opmerking:

saskia zei

Zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Frans krijgt het ook altijd voor elkaar om net de maximum toegestane hoeveelheid zooi die je mee mag nemen niet te overschrijden. Op de terugweg heeft hij nog wel eens te veel en moet hij betalen. Jij had ook wel erg weinig bij hoor. Al denk je daar wellicht anders over. Veel plezier nog