maandag 16 december 2013

De fietsenmaker in Laos

Of meer het gebrek eraan. Ik weet niet helemaal zeker waardoor het veroorzaakt is maar ik vermoed dat het de krakkemikkige wegen zijn geweest in samenwerking met een hoop regen en modder. Het geval is dat mijn achterrem ter ziele is. Alleen de voorrem werkt nog goed. Op zich allemaal niet echt een probleem gezien het feit dat dit de rem is die het meeste remwerk doet. Dat geldt overigens voor alle voertuigen. Tachtig procent van de remkracht wordt door de voorremmen geleverd. Ten eerste wordt dit bewerkstelligd door het feite dat die remmen gewoon groter en krachtiger zijn uitgerust en ten tweede zorgen de natuurkrachten ervoor dat alle massa bij een remactie op het voorwiel rust. En dus remt dat wiel beter. Lang leve de zwaartekracht, dus. Ik heb er gisteren ook gewoon 110 km op gereden zonder ergens in de problemen te zijn geraakt.

Maar nu ik vandaag in Luang Prabang ben kan ik het net zo goed laten maken. Ik heb namelijk geen gereedschap hiervoor en ik ben bang dat ik ook een nieuwe remklauw nog heb. Ik vraag eerst eens bij mijn hotel of die een fietsenmaker kennen. Ze weten het niet maar ze durven ook geen nee te zeggen. Het gevolg is dat ze zich ook geen houding weten te geven. Ik ga namelijk niet weg voordat ik een fatsoenlijk antwoord heb. Mijn receptionist blijft moeilijk kijken en schouders ophalen. Uiteindelijk weet hij me naar een motor garage te loodsen iets verderop. Hij weet ook net als ik donders goed dat ze me daar niet kunnen helpen maar zo is hij tenminste van mij af. Ik aanvaard zijn 'hulp' zonder dat hij er erg beschamend vanaf komt en ga zelf wel een stukje door de stad heen fietsen. Daar ontdek ik een aantal opvallende zaken. Iedereen stuurt me naar een motor garage waarvan er hier genoeg zijn. En daar kunnen ze me natuurlijk nergens helpen. Ik spot een fietsenzaak waar ze echte fietsen verkopen die versnellingen hebben en mechanische schijfremmen. En die laatste is bij mij kapot dus hier moet ik wezen. Ze vertellen me echter dat ze alleen maar fietsen verkopen. Repareren doen ze niet. Ik vraag waar ik dan wel moet zijn. Als er iemand is die me dat moet kunnen vertellen zijn zij het wel. Je kunt het tenslotte onmogelijk maken om wel fietsen te verkopen maar niet weten waar je onderhoud kan laten doen. Ze sturen meer naar een motor garage.

Dan ontdek ik een excursie bureautje die mountainbikes verhuurt. Ik stop en vraag waar ik moet zijn om mijn fiets te laten repareren. Gelukkig kent hij wel wel een adres en hij stuurt me 1 km verderop naar ene mr Ploeng. Met Garmin als hulp navigeer ik naar dat punt toe wat het excursie bureautje op de kaart laat zien. Aldaar aangekomen begint mijn queeste om mr. Ploeng te vinden. Na vier keer vragen en vier keer bij een verkeerde motor garage te zijn beland, geef ik de moed op. Ze bekijken het maar. Ik doe wel voorzichtig aan de komende dagen en zie in Thailand wel weer verder.

1 opmerking:

Anoniem zei

ik dcht dat een schijfrem niet stuk kon gaan