zaterdag 27 april 2013

Madrid Sevilla


Ik ga niet op vakantie; ik ga op reis.

Niet om nu te doen alsof ik een doorgewinterde wereldreiziger ben maar ik heb nog niet het gevoel dat ik op vakantie ga. Het is meer iets van op reis gaan maar dat klopt ook niet helemaal. He is vooral bedoeld als test. Een test van de fiets, een test van reizen met de fiets. Mijn vorige Thailand vakantie is zo goed bevallen dat ik alleen nog maar dacht. Dat ga ik vaker doen. Reizen met fiets en mijn eigen bagage meezeulen. Maar er kleeft een groot nadeel aan deze vorm van reizen. Ik hou niet van langzaam fietsen. Ik kan het ook niet. Ik hou sowieso helemaal niet van dingen die langzaam gaan. Ik kan niet tegen getreuzel; ik ben er allergisch voor. En als je gaat zoeken naar vakantiefietsers en de manier waarop ze reizen dan is er vaak maar een woord om dat te omschrijven. Het zijn pakezels. Het is heeft ook niets meer met fietsen te maken. Het gaat meer over massa's kilogrammen aan vracht op een tweewieler verplaatsen. Over bergen fietsen is godsonmogelijk. Dat soort gedoe wil ik dus perse niet. Het moet wel rap blijven gaan. Een fiets moet een krom stuur hebben en er moet snelheid mee gemaakt kunnen worden. Bagage is iets wat tot en minimum beperkt moet blijven.

En ik ben een wielrenner, geen kijk toerist. Ik doe niet aan culturele dingen, ik bezoek zelden musea, kerken of andere bezienswaardigheden. Ik geloof dat soort dingen wel. Ik ben meer van het dingen doen, niet teveel om me heen kijken en doorgaan. Blik op oneindig, verstand op nul en op de pedalen blijven rammen. Liever 130 km op een dag gefietst dan 60 km en overal moeten stoppen voor een of ander kiekje van een kerk, kroeg of mooi park. Deze vakantie ga ik mijn nieuwe fiets uitproberen. Ik vlieg op Madrid waar ik iets zeer zeldzaams zal gaan doen, namelijk een paar musea bekijken en dan stap ik op de fiets om naar Sevilla te gaan. Via een mooie omweg over kleine en grotere goed geasfalteerde wegen. En daarna weer naar huis. En in tegenstelling tot de eerder genoemde pakezels ga ik ook niet over onverharde bagger en buts wegen fietsen. Ik ben een asfalt junkie die van snelheid houdt.

Geen opmerkingen: