zaterdag 20 april 2013

Bike Festival


Ik parkeer mijn auto bij het fiets parkoers aan de Nedereindse berg en laad mijn fiets uit. Vandaag is het hier het bike festival gaande waar ik gratis kaartjes voor heb. Er kunnen fietsen van verschillende merken worden getest door er een rondje op te fietsen. Ik laat de email zien met de uitnodiging en mijn rijbewijs als legitimatie. Ik vul nog een formulier en naast me hoor ik een stem: “Ik sta mijn rijbewijs niet af.” Hee, dat is gek, denk ik. Moet je hier je rijbewijs afgeven? Dat kan natuurlijk niet. Ik val de man naast me, die politieagent blijkt te zijn, bij. Ik wil ook mijn rijbewijs niet afgeven. Het meisje achter de balie kijkt een beetje moeilijk. Ze gaat iemand bellen en daarna wordt ons uitgelegd dat ze een rijbewijs willen hebben als onderpand voor de dure testfietsen. Dat is leuk bedacht maar daar werk ik niet aan mee. Als ik een auto test bij een dealer, wordt ook alleen maar een kopie gemaakt. Ik lever geen pinpassen, rijbewijzen of mijn paspoort in bij een lukrake dame in een tent op een tochtig wielerparkoers. Ze maken maar een kopie als ze een kopieer apparaat zouden hebben. Gelukkig ben ik hier niet om fietsen te testen maar om mee te doen aan een sportdranken test. Anders had ik flink zin om over zoiets ruzie te gaan maken. Mijn rijbewijs inleveren? Echt niet.

Ik ben hier dus niet om fietsen te testen maar om mee te doen aan een sportdranken test. Een soort vaag wetenschappelijk onderzoek naar sportdrank. In de FIETS van juli komt er een artikel over. Ik koop trouwens zelden sportdrank maar ik maak hem altijd zelf. Een keer per 2 jaar een bestelling doen van 10 kg maltodextrine (puur, onversneden) bij een internet groothandel. Het recept is makkelijk; 2 en een halve schep maltodextrine, een snufje zout en een scheut ranja voor de smaak. Mijn eigen sportdrank smaakt net zoals commerciĆ«le sportdrank en kost slechts een kwart van de commercie. De test opzet is eenvoudig. Rondjes fietsen op een lokale omloop en sportdrank drinken. Dat is het zo’n beetje. Laat dat wetenschappelijke er maar vanaf. Het is meer voor de lol en om een fiets tijdschrift te vullen. Er zijn verschillende soorten merken sportdrank en ik ben ingedeeld bij het merk High5. Andere dranken mag ik niet drinken. Ik vind het al lang best. Dit spul is goed te drinken en ik ben blij dat ik niet de in water groep ben ingedeeld. 3 uur lang niet eten en alleen water drinken lijkt met geen pretje. Dan krijg je dus helemaal geen voedingsstoffen binnen. Vooraf de test worden we gewogen. Met schoenen, helm en kleren aan geeft de weegschaal 73,1 kg aan. Daarna begint de test. We rijden eerst en group het rondje van 12,5 km. Daarna mogen we op eigen gelegenheid fietsen. En het is koud vandaag. Een graad of 10 en veel wind. Het eerste rondje schiet niet op en mijn pols staat laag. En ik heb voor de test al een uur staan kleumen in de wind. In het tweede rondje trek ik direct het gas open. Even hard fietsen om het warm te krijgen. Daarna gaat beter. Ik fiets uiteindelijk 8 rondjes met een gemiddelde van 29,5 kmh. Rondje 6 fiets ik nog een keer volle bak. Volgens de test moesten we in D1 rijden en zoveel mogelijk fietsen zoals we normaal ook doen. Maar dat werkt natuurlijk niet helemaal. Ik zou normaal nooit een duurtraining doen van 90 km. Een duurtraining duurt minimaal 4 uur anders word ik niet moe. Daarom fiets ik dus 2 rondje hard om het op een normale training te laten lijken.

Na de test worden we weer gewogen. Ik blijk nu 74,1 kg te wegen; 0,9 kg aangekomen. Dat schijnt niet helemaal normaal te zijn. Vaak wegen mensen minder omdat ze te weinig drinken. Maar ik heb bijna 4 bidons leeg gedronken wat veel is voor mijn doen. Mijn verklaring? Omdat ik niet mocht eten en al sinds het ontbijt niets meer had gehad behalve 2 krentenbollen om half 11, dan maar veel drinken. Honger en dorst smelten als het ware samen tot een gevoel. Een gevoel waar tenminste iets aan gedaan kan worden. Normaal hap ik een paar krentenbollen en een stuk peperkoek weg tijdens een tocht van 3 uur. Maar nu mocht ik dus niet eten. Gelukkig was het lekkere sportdrank. Anders was het wel een lekker pijnlijke training geworden.

Geen opmerkingen: