zondag 28 april 2013

Asfaltwoede


Asfalt; kilometers lang nieuw ongebruikt asfalt. Europese asfaltwoede op de Spaanse hoogvlakte. Inktzwart rimpelloos met strakke witte lijnen. En waarschijnlijk allemaal betaald met Europese subsidies. En waarvoor; of voor wie? Verkeer is er niet. Op een verdwaalde fietser en twee auto's na.

Ik fiets vandaag vanuit Madrid over de Spaanse hoogvlakte. Dat was eigenlijk niet de bedoeling maar mijn uitgestippelde route zal vandaag geen doen zijn. Het is koud in Spanje en er is veel regen voorspeld. Als ik 's morgens uit Madrid vertrek is het 4 graden en veel meer dan 8 graden gaat het vandaag ook niet worden. De marathon van Madrid start vandaag en ik zie in alle vroegte de lopers zich naar de start begeven. Ze hebben het allemaal koud. Mijn uitgestippelde route van vandaag gaat over een pas van 1400 meter. Laat maar zitten dus. Ik kies voor een route met weinig regenkans en wind mee. Lange saaie wegen met links en rechts hetzelfde uitzicht. Gras. Ik houd van lange saaie wegen met wind mee. 192 km verder sta ik in Talavera de la Reina. Een monsterrit dus, over allemaal strak nieuw asfalt en een paar kilometer onverhard waar ik lek rijdt.

En als ik al dat nieuwe asfalt zie en het hele weinige verkeer dat er gebruik van maakt, dan vraag ik me toch af. Zijn ze niet een beetje doorgeschoten daar in Brussel?

Geen opmerkingen: